Ja, som overskriften siger, hvordan gør man så det? Et lille rengørings firma, som jeg faktisk har været daglig leder af, min kone har ikke haft noget med det at gøre i flere år. Det er ikke rigtig nogen materielle værdier, måske et par liter vinduessæbe. ;) det eneste der er, er ubetalt moms.
Jeg overvejer at starte mit eget og få et mere sigende firmanavn, samt strømline firmaet og udbygge det med Facebook, webside, betalingsløsning osv.
Som jeg kan forstå, kan jeg ikke umiddelbart overdrage CVR nummeret. Så jeg skal have et nyt. Så den del er der faktisk styr på, og strømline firmaet et ikke noget problem. Jeg har allerede en masse idéer.
Men hvordan skal det økonomiske foregå? Skal det gamle firma lukkes og regnskaber gøres op?
Det skal lige siges, at vi har problemer med min kones nuværende situation, hun har uddannet sig, og hver gang hun skal modtage et eller andet fra f.eks. a-kasse, så skal vi oplyse alt muligt og skrive under på en masse. Tro og love erklæringer osv.
Det er irriterende for hende når hun alligevel ikke har noget med firmaet at gøre.
Ja det gamle CVR skal lukkes og inden da sælges alle aktiver (sæben osv evt computer eller hvad det kunne være) over til det nye du inden har oprettet til dig selv og da det sker i forbindelse med lukning, så sælges det til markedspris (formentlig indkøbspris for sæben) UDEN moms til dit nye CVR - Derefter gøres regnskab op i din kones CVR og der afmeldes moms og virksomheden lukkes, og det er dig der kører videre
vh john H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Vil det så ikke bare være nemmere at fortsætte firmaet til alle kunder har betalt, afregne moms og så lukke firmaet? Så kan jeg oprette det nye firma og fortsætte med de få kunder i det. Vi snakker om max 3 kunder - jeg har været underleverandør.
Der er virkelig ikke noget at sælge. Der er i praksis ikke nogen aktiver. Alt jeg har i firmaet er en dunk med 3 liter sæbe. Mit pudsergrej skal jeg alligevel ud og forny. Så jeg vil ikke engang købe det gamle af fra min kones firma. Bilen er betalt privat, så den er ikke engang en del af firmaet. Selv computeren er betalt privat.
du kan jo bare oprette sideløbende så i en periode har I hver sit CVR din kone kører videre til alt er afviklet kunder har betalt, sælger de 3 l sæbe (ingen grund til at la være - indtægt hos konen og udgift hos dig så ingen effekt for jeg, men ser korrekt ud for skat -
Du overtager så kunderne for fremtidige ordrer, din kone lukker når alle har betalt de gamle tilgodehavender - kan jo afregne moms som ikke har at gøre med om kunderne har betalt eller ej, og lukker så med slut regnskab til skat 31/12-2014 - men jo før jo bedre, da du jo siger det giver besvær med a-kasse og andet. Man ikke håbe a-kasse vælger at mene, at det at du forsætter med helt samme kunne se ud som om det var din kone der gjorde det - de kan være besværlige selv om det nu er dit CVR når det er samme branche og det din kone formelt har lavet hele tiden
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER