Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

erfaringer med partnerskaber indgået med programmører

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude.
  Jeg er sikker på at en del af jer derude har indgået partnerskaber med programmører, eller er programmør og har indgået partnerskab med en business-type, for at opveje jeres mangler. Jeg overvejer at gå på jagt efter en programmør, men kunne godt tænke mig at blive lidt klogere på disse partnerskaber,
fungerer de? er der problemer som man skal være opmærksom på?
Jeg håber i vil dele nogen af jeres erfaringer med mig. Jeg er klar over at det er meget åbent, men vil gerne høre så mange aspekter som muligt.

På forhånd tak. I må have en fortsat forhåbentlig fantastisk dag.

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du selv programmør, eller? :-)

Tilmeldt 7. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er programmør og har 2 gange prøvet at initiere noget partnerskab med 2 forskellige, ideen var jeg skulle lave deres side og de skulle levere indhold. Ikke wordpress simple sider men med meget specifikke funktioner. Jeg droppede det begge gange da jeg ikke følte de leverede varen og jeg så bare sad og kodede på et system til ingen nytte. 

Hvilket nok er et gængs problem, at en ide kræver meget af programmøren fra starten og så skal man vide sig temmelig sikker på at partneren også faktisk er interesseret. 

Plus at hvis en programmør faktisk indgår et partnerskab ligger det jo vel implicit at han intet tjener fra starten, hvilket igen sætter begræsninger på den tid man kan lægge i det. 

Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke professionel, men startede for et år siden at lære programmering på egen hånd. Det sprog jeg ved mest om er Python :)  

Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

tusind tak Joew, lige sådan noget input jeg ledte efter. Hvilken 'vare' tænker du specifikt på når du siger du ikke følte at de leverede? altså drive'et? 

Den problemstilling med at et it projekt kræver utrolig meget fra typisk 1 programmør fra start af, og netop det at der ingen sikkerhed er for løn det første stykke tid. Lige den problemstilling var en af grundene til opslaget, for er programmører villig til dette  

Tilmeldt 7. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som sagt ideen var kort at jeg lavede en side med funktioner og de skulle stå for indholdet. Da der så var prototyper fungerende så jeg ikke dem forsøge at bruge siderne og levere indholdet. Hvilket så igen ikke giver meget at forholde sig til i forhold til videreudvikling og tests. 

Jeg har den samme oplevelse lige nu faktisk, bortset fra den er vendt lidt rundt. Jeg har et privat projekt, min ene ven så det og forslog jeg satte det op i en specifik kontekst, og at han så ville promote den specifikke side. Hvilket til dato ikke er sket. Det er så intet tab for mig da jeg stadig har fokus på mit projekt fremfor mit projekt i hans kontekst. 

Sorry hvis jeg skriver det lidt abstrakt men ønsker ikke mit projekt nævnt her. 

Hvis du ønsker programmører som partnere tror jeg det kun vil ske hvis du kender dem meget godt, en af dine gode venner, eller at i begge har benefit af jeres fælles projekt. 

Jeg skrev i din gæstebog iøvrigt, ser ud til vi har nogle overlappende interesser. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har en enkelt gang indgået et partnerskab med en idemand, hvor jeg var programmør. Ideen var som sådan ikke super unik eller revolutionerende, men personens netværk og engagement tidligt i forløbet tiltalte mig.

Mine erfaringer var både positive og negative. Af de positive kan nævnes, at partneren skaffede de første kunder, og også lidt løbende. I starten var der en rimelig god kommunikation, men efterhånden som samarbejdet skred frem, kneb det lidt med samarbejdet. Partneren ville gerne springe over hvor gærdet var lavest, for at komme ud til kunder hurtigt, og produktet blev aldrig færdigt, efter min mening. Så jeg skulle gøre mange ting manuelt, køre scripts manuelt, by-pass af funktioner der ikke helt fungerede, manuelt rette data i databasen etc. mens der var kunder på systemet.

Der var ikke helt en fælles forståelse for hvordan den tekniske platform skulle fungere, og hvad det krævede. Det var bare med at komme ud over stepperne. I den sidste del af samarbejdet lavede jeg alt, endda også kold kanvas salg (hvilket ikke altid falder helt naturligt for en programmør).

Jeg tror at vi skulle have defineret samarbejdet, platformen, produktet, arbejdsfordeling etc. meget detaljeret inden vi gik ind i det. Det gjorde vi bare ikke. 

Men er de rette betingelser der, tror jeg på at man kan have et stort udbytte af partnerskaber. Nogle af de mest succesfulde iværksættere jeg kender, er startet op i partnerskab med andre. Jeg knokler som besat for at løfte min egen virksomhed alene, og tænker ofte, at det kunne være fedt med en partner. Et velfungerende partnerskab kan være uvurderligt.

mvh Carsten

Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Vildt fedt input Carsten! og sejt nok at du er kommet til Sillicon Valley. Håber en dag vi mødes derover 

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er rigtig mange faktorer der spiller ind, når man skal finde en programmør som partner. Der er desværre mange der bliver skuffede, fordi de ikke gør deres forarbejde godt nok, og det er efter min mening en skam. For at nævne nogle af de ting man bør have styr på, kommer her et par stykker:

Hvad er programmøren i stand til? Hvilke sprog mestrer han? hvilke platforme kan han programmere til?

Og så er der lidt mere basale forventningsafstemninger som f.eks.:

Hvor mange timer om ugen forventer I af hinanden bliver brugt på Jeres projekt? Forventer I at trække løn ud af projektet eller spare pengene op - hvornår skifter mellem disse?

Hvilke kompetencer har I hver især? Hvilke arbejdsområder vil i hver især være ansvarlige for? Hvis ingen af Jer har kompetencer inden for et givent område, hvordan skaffer i så den fornødne viden - netværk/outsourcing? Hvordan skal ejerandele fordeles?

Det var umiddelbart lige det jeg kunne komme i tanke om på nuværende tidspunkt.

Jeg arbejder lige nu i et projekt, hvor vi er 3 partnere og deriblandt en programmør. Jeg synes, at vi har været gode til at aftale blandt andet ovenstående, og det har resulteret i, at det nu stadig kører på skinner 1 år efter begyndelsen af vores samarbejde.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)