Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og har købt en traktor som bruges 100% i forbindelse med virksomhedens drift. Traktoren har en værdi af 120.000 + moms. Den er finasieret med 25% udbetaling, og resten er lån. Jeg har fået refunderet momsen (30.000) 100%, og lånet afdrages med 2000,- mndr. + renter over 4 år. I og med at der er tale om et investeringsgode på over 12,300,- antager jeg at jeg skal afskrive værdien løbende. Jeg har tænkt mig at holde det til de 4 år som lånet afdrages i (Traktoren er iøvrigt en ældre maskine fra 1995 med knap 10.000 timer på).
Mine spørgsmål er:
- Hvordan kan jeg bogføre dette - jeg skal vel have afskrivningerne med som fradrag, men hvad med afdragene og udbetalingen på lånet? Jeg kan vel ikke både registrere det ene og det andet?
- Afskrivningen forventer jeg liniært over 4 år - men har jeg overset nogle retningslinjer ifbm. med hvad man må og ikke må i den sammenhæng?
Foremålet med afskrivninger på aktiver, er at aktivet falder i værdi over tid, og har intet med finansiereingen af købet at gøre. Så hvordan du betaler er ligegyldigt. Typisk vil man årligt afskrive på værdien af købet, enten som en linær afskrivning (samme beløb hvert år/måned, indtil værdi er under grænsen for straksafskrivning)) eller som en % af saldoen på aktivet ( saldometoden). Jeg ville vælge en saldoafskrivning med en % der afspejler hvad du kan få for traktoren, hvis du sælger den. Jeg ville bogføre afskrivningen en gang om året.
Hvis du sælger traktoren på et tidspunkt, til større værdi end som den står til i regnskabet, vil du blive beskattet af "genvundne afskrivninger"
Så en "sund" afskrivning afspejler aktivets værdi ved salg.
Generelt skal du afskrive aktivet regnskabsmæssigt i henhold til forventet brugstid og værditab.
Saldometode er den skattemæssige hovedregel, mens straksafskrivning ligeledes er et skattemæssigt begreb.
Tak for de gode svar! Men lige for at være helt sikker - vil det sige at jeg ikke kan fradrage selve afdragene på lånet nogle steder, men udelukkende kan/skal fradrage/bogføre selve afskrivningen på traktoren - som jvf svarene bør modsvare den reelle værdiforringelse i perioden?
Regnskabsmæssig:
Køb af traktoren-->Debet anlægsaktiver / kredit bank/gæld.
Herefter afskriver du månedligt/årligt i forhold til den forventede brugstid. Dvs. 4 år i følge dig selv ( eventuel med en scrapværdi). Disse posteringer vil være: debet afskrivninger i driften/ kredit anlægsaktiver. 30.000 pr. År hvis der ikke er nogen scrapværdi.
Skattemæssigt:
Du kan årligt tage fradrag for op til 25 % af saldoen.
Dvs. Første år 25 % af 120.000 kr. = 30.000 kr.
Saldo år 2: 90.000, 25 % heraf = 22.500 osv.
Altså du får ikke fradrag for dine afdrag, det får du gennem ovenstående skattemæssige afskrivning.
Du har dog fuld fradrag hvert år for renter vedr. Lånet.
Altså du får ikke fradrag for dine afdrag, det får du gennem ovenstående skattemæssige afskrivning. 2 Du har dog fuld fradrag hvert år for renter vedr. Lånet.
1 jep - hvis du betaler afdrag så skal du jo ud over afskriving , skattemæssigt med 25% af saldo per år til samlede afskrivninger er under samlet 12.600 kr - og driftsmæssigt kan du godt afskrive anderledes (men har jo ikke skattebetydning) hvor du afskriver driftsmæssigt over det antal år du venter den lever
Det er to forskellige afskrivninger, driftsmæssigt og afskrivningsmæssige men du må godt bruge de 25% skattemæssige driftsmæssigt også
2
Hvis jeg husker ret at du var personlig virksomhed så er renterne personlige renter som ikke tages med i virksomhedens regnskab men giver rentefradrag som alle andre personlige renter (hvis personlig virksomhed og ikke virksomhedsskatteordning)
Overvej at få en revisor til lige at sætte det sammen, bør tage ½ time MAX hvis du har en sådan, og bør kunne gøres billigt
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER