banken kan ikke 100% sikre sig mod tab. Erhvervskonti har jo ofte rigtigt mange transaktioner, og alene det giver mulighed for fejl, som også kan begås af banken eller andre banker
Alle banker har aftale om, at de skal tilbageføre beløb, hvis en bank henvender sig til dem og kan påvise, at den der har foretaget betalingen, f.eks. pludseligt har overtrukket sin konto - eller brugeren har lavet pbs tilmelding uden at banken har givet OK via tilslutningsaftale.
Hvis penge så er gået ind på kontoen, og man har hævet pengene - ja så kan banken være ude for, at en anden bank samme da kan kræve tilbageførsel af en betaling på f.eks 10.000 kr eller mere, hvilket jo er vanskeligt hvis firmaet løbende tømmer sin konto.
Ligeledes kan kontoen - når det er en konto tilknyttet ens CVR som nemKonto tiklmeldes skat og moms, og banken kan ikke se et træk til f.eks. moms før det rent praktisk sker (du vil se at du heller ikke selv kan se det i bankens kommende betalinger - som med alm pbs tilmeldte.
Ligeledes skal de medvirke til at hjælpe trække penge tilbage hvis de er fejl overført ex en der kludrer i kontonummer eller sætter et par 0 for meget på beløbet - igen noget der som minimum virker ubehageligt for bankerne at skulle risikere at slås med.
Endeligt kan der opstå regulere system fejl, ex dobbelt overførsler som de også efter deres indbyrdes aftale skal medvirke til at tilbageføre.
Man hæfter naturligvis selv, men jeg ved bankerne i høj grad oplever, at kunne tabe på ordninger som ikke medfører nogen form for lån helt enkelt fordi en del kører bankkontoen ned til 0 kroner jævnligt
Da bankerne intet tjener på indlån, så er der kun gebyr vejen og med gebyr kan jo givet langt de fleste få sig en erhvervskonto. HVIS banken dog ikke umiddelbart skønner, at der er nogen form for sikkerhed (IVS 1 kr og en person der ikke er kendt i banken eller har lån i forvejen privat som måske har haltet) så forstår jeg måske godt hvis de ikke bare stikker en erhvervskonto ud til alle - vel lidt ud fra, at hvis ejer ikke selv vil tage risiko ved sit selskab, hvorfor skulle banken så, selv om de tog et eller andet standard gebyr på et par tusinde kroner.
Jeg er dog overbevist om, at langt langt de fleste, som har et forhold der er pænt til deres bank og ikke har misligeholdte lån og ikke slår sig i tøjret i forhold til at aflevere lidt forretningsplan og budget, får tildelt erhvervskonto - om ikke andet mod gebyr ved oprettelse og års afgift. De banker der ikke, under sådanne omstændigheder medvirker til oprettelse af en erhvervskonto, er jeg enige i, i så fald handler kritisabelt også i mine øjne.
vh John H