Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er stiftelsesdokumentet det samme som referat fra stiftende generalforsamling

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeps - det kunne dog også være lige modsat - de kunne være mere sultne,

Ja - sultne efter indlån. Vestjysk bank nævnes sammen med Møns Bank som nogle af de banker, der hænger ydelser rent solventsmæssigt. Så høj indlånsrente er en måde at trække kapital til banken. Omvendt vil udlån med risiko være mindre interessante, da det presser solvensen negativt.

Men ja kunne være spændende at se om der er nogen ukritiske banker. Ingen tvivl om at der ligger en relevant problemstilling her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31

Henrik Koudahl:
Omvendt vil udlån med risiko være mindre interessante, da det presser solvensen negativt
jeg tror heller ikke de er mere sultne for udlån men bare mere villige til erhvervskonto (UDEN lån). Desværre kommer der aldrig tilbagemelding på OM der er ukritiske banker. Der er kun nogen der kan fortælle, at DE havde det let i danske bank, jyske bank osv - men det er enkelt sager. Det jeg leder efter er, om der findes en eller flere banker, som helt generelt bare tager i princip alle som erhvervskonto (uden RKI givet)

vh John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 17:47

SWcotspain:
Måske du vil tilbyde trådstarter din hjælp gratis?

Hvis trådstarter har behov for det kan han bare sende mig en PB, så sender jeg ham gerne skabelon til stiftelsesdokument og vedtægter...

Ganske gratis.....Cool

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44

Hvad er en skabelon værd, hvis man ikke har forståelse for indholdet? Gratis kan hurtigt blive det dyreste valg.

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Skrevet kl. 19:02

Cookie - John Hannover:
Desværre kommer der aldrig tilbagemelding på OM der er ukritiske banker.

Jeg tvivler på at der er banker, store, som små, der er 100 % ukritiske overfor deres kundeengagementer. På den anden side har jeg aldrig helt forstået bankernes uvilje mod at oprette en erhvervskonto for en kunde. Bankerne bestemmer jo reelt hvad der tilknyttes denne konto af ydelser, herunder dankort/checks m.v.

En helt almindelig konto med netbank kan jeg ikke se at bankerne skulle have nogen risiko ved overhovedet.

Risikoen kommer vel først hvis der udstedes Dankort/Visa/mastercard eller gives checkblanketter.

Til gengæld har bankerne jo en indtægt på gebyrer for udskrifter/netbank og lignende, så vi kan jo for sjov antage at de omtalte 25.000 iværksættere alle laver en konto i samme bank og hver årligt betaler 500 kr i samlede gebyrer, det giver da en lille ekstraindtægt til banken på små 12,5 million. Dertil kommer jo at måske en promille af disse iværksættere ender med at have en succesfuld virksomhed og dermed ender med et omfattende engagement med banken.

Det "sjove" er jo at bankernes uvilje idag til dels grunder i deres egen ukritiske holdninger før finanskrisen, hvor banker og kreditforeninger fuldstændigt ukritisk deltog i finansieringen af milliardspekulationer i ejendomsbranchen og lånte milliarder ud til ejendomshandler af karuseltypen.

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Skrevet kl. 19:10

Henrik Koudahl:
Hvad er en skabelon værd, hvis man ikke har forståelse for indholdet? Gratis kan hurtigt blive det dyreste valg.

Jeg går ud fra at trådstarter er ved at starte sit enkeltmandsejede asp og så er der jo altså ikke så meget at forstå i stiftelsesdokumentet eller vedtægterne, som hvis der er flere personer der skal eje dette selskab.

At en advokat udfærdiger dokumenterne gør dem jo ikke nødvendigvis lettere at forstå.

Hvis det så en dag kommer dertil hvor man vil sælge ud af sine anparter til nye investorer/medejere, ja så vil jeg da helt klart også betale mig fra at få nedskrevet det der aftales juridisk korrekt.

Men så længe vi taler om stiftelse af et enkeltmandsejet aps, så har jeg meget svært ved at se hvor risikoen skulle være for stifter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37

banken kan ikke 100% sikre sig mod tab. Erhvervskonti har jo ofte rigtigt mange transaktioner, og alene det giver mulighed for fejl, som også kan begås af banken eller andre banker

Alle banker har aftale om, at de skal tilbageføre beløb, hvis en bank henvender sig til dem og kan påvise, at den der har foretaget betalingen, f.eks. pludseligt har overtrukket sin konto - eller brugeren har lavet pbs tilmelding uden at banken har givet OK via tilslutningsaftale.

Hvis penge så er gået ind på kontoen, og man har hævet pengene - ja så kan banken være ude for, at en anden bank samme da kan kræve tilbageførsel af en betaling på f.eks 10.000 kr eller mere, hvilket jo er vanskeligt hvis firmaet løbende tømmer sin konto.

Ligeledes kan kontoen - når det er en konto tilknyttet ens CVR som nemKonto tiklmeldes skat og moms, og banken kan ikke se et træk til f.eks. moms før det rent praktisk sker (du vil se at du heller ikke selv kan se det i bankens kommende betalinger - som med alm pbs tilmeldte. 

Ligeledes skal de medvirke til at hjælpe trække penge tilbage hvis de er fejl overført ex en der kludrer i kontonummer eller sætter et par 0 for meget på beløbet - igen noget der som minimum virker ubehageligt for bankerne at skulle risikere at slås med.

Endeligt kan der opstå regulere system fejl, ex dobbelt overførsler som de også efter deres indbyrdes aftale skal medvirke til at tilbageføre.

Man hæfter naturligvis selv, men jeg ved bankerne i høj grad oplever, at kunne tabe på ordninger som ikke medfører nogen form for lån helt enkelt fordi en del kører bankkontoen ned til 0 kroner jævnligt

Da bankerne intet tjener på indlån, så er der kun gebyr vejen og med gebyr kan jo givet langt de fleste få sig en erhvervskonto. HVIS banken dog ikke umiddelbart skønner, at der er nogen form for sikkerhed (IVS 1 kr og en person der ikke er kendt i banken eller har lån i forvejen privat  som måske har haltet) så forstår jeg måske godt hvis de ikke bare stikker en erhvervskonto ud til alle - vel lidt ud fra, at hvis ejer ikke selv vil tage risiko ved sit selskab, hvorfor skulle banken så, selv om de tog et eller andet standard gebyr på et par tusinde kroner.

Jeg er dog overbevist om, at langt langt de fleste, som har et forhold der er pænt til deres bank og ikke har misligeholdte lån og ikke slår sig i tøjret i forhold til at aflevere lidt forretningsplan og budget, får tildelt erhvervskonto - om ikke andet mod gebyr ved oprettelse og års afgift. De banker der ikke, under sådanne omstændigheder medvirker til oprettelse af en erhvervskonto, er jeg enige i, i så fald handler kritisabelt også i mine øjne.

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39

@ John. Du får aldrig nogen bank til at melde ud at de ukritisk tager erhvervskunder. En sådan udmelding vil være imod retningslinierne om at der skal ske en risikovurdering af hver enkelt kunde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45

Henrik Koudahl:
@ John. Du får aldrig nogen bank til at melde ud at de ukritisk tager erhvervskunder. En sådan udmelding vil være imod retningslinierne om at der skal ske en risikovurdering af hver enkelt kunde.
det har jeg heller ikke som sådan forventet eller bedt om. Jeg har bedt brugere melde tilbage, om ex møns bank viser sig at være løsningen for alle som skal ha erhvervskonto, eller om det er sådan, at Søren er kendt og god kunde - men andre ikke lige tages ind. Det er brugererfaring jeg leder efter - om de mange stiftere kan nævne en bank der hopper med hver gang næsten frem for andre

Problemet er jo, at brugerne her bare referer deres helt individuellt situation og ofte 2 år gammel erfaring . ER der nogen der ex har vanskelighed med at få IVS erhvervskonto, og der kan vi jo læse der er og så Søren der har en bank der generelt tager alle (og Ejler i polen havde også en i Slagelse tror jeg, som tog alle ind som erhvervskonto (nok undtaget RKI folk) .- så var det da sjovt at høre, om de som har problemer i alle andre banker, rent faktisk får OK i Møns bank eller andre - næsten hver gang

vh John H

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)