Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt ? omkring udbytteskat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige for debattens skyld at jeg har et aps drift og et aps holding. Jeg smider lidt overskud over i holding løbende og så en skønne dag står der 250.000kr der ikke er øremærket til noget. Jeg ønsker at udbetale mig selv dem som udbytte, så er det forstået korrekt at jeg betaler 28% i skat af ca de 50.000.- og 48% af resten. Dvs jeg kan udbetale mig selv ca 140.000.-kr ?

Tilmeldt 23. Jan 13
Indlæg ialt: 33
Fra  DKGolf.dk Skrevet kl. 20:46

Næsten rigtig..

For 2013 betaler du 27% skat af de første 48.300 kr. Hæver du mere end det betaler du 42% af resten.

Er du gift kan du/i hæve 2*48.300 ud til 27% skat.

Så det gode råd vil være, hvis pengene ikke SKAL bruges, at hæve op til 48.300 årligt indtil der ikke er flere penge i selskabet.

Få 10% rabat på dit golfudstyr hos http://www.dkgolf.dk/ Brug rabatkoden Amino10

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:49

Ok så selvom min bedre halvdel ikke har noget med firmaet at gøre overhovedet kan jeg benytte hendes fradrag ? Er det sådan det skal forstås ?

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:53

Korrekt Uldal.

Hvis i er gift kan du bruge hendes fradrag selvom hun ikke har noget med selskabet at gøre.

Og som gizmoalf skriver, ville jeg også hæve pengene løbende for at undgå den høje skattesats.

Loldeniz

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07

start med, at det overskud du overfører til holding jo ikke sker løbende. Det sker ved en generalforsamlingsvedtagelse og skal basere sig på dit overskud i drift, og det overskud skal der være betalt selskabsskat af med 24,5% inden det kommer op i holding.

Når du så skal ha det ud af holding - ja så er det 27% af de første 49.200 - og dobbelt op for ægtepar hvis den anden ikke har nogen sådan og så 42% af det der udover

Derved har du først selskabsskat ca 24,5% og af de resterende 74,5% vil du så betale udbytteskat med 27% først - og prøv at regne og se - du rammer ganske godt de helt samme 44% som man betaler hvis man hæver det som løn i samlet skat og AM bidrag, og når du kommer op i de 42% ja så kommer den samlede skat til at svare fint til det man betaler hvis man hæver løn som topskat

Så -alt andet lig - hæv først løn op til topskat, så udbytteskat op til 27/42 grænsen - og derefter hipper som happer om det er løn eller udbytte

At man så kan ha glæde af at udbytte kan være i ly for kreditorer i drift ved at ligge i holding er en anden sag, men skatten - når du står med pengene i hænderene kommer til at svare til skat af løn

(og så må du ikke føre udbytte fra drift til holding før kaptial i drifts IVS - efter betalt selskabsskat udgør 50.000 kr - og dem må du ikke udlodde som udbytte men beløb derudover)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:26

Hej John (og i andre Smile)

Tak for god og brugbar info endnu engang. 

Jeg er helt med på at der ikke må rykkes udbytte ud af IVS, hvorfor jeg også skrev Aps, det er jo også helst det som IVS´erne skal vokse "op" og blive til på sigt :)

Det var også lidt med tanke på min anden tråd omkring firmabil..

Kan det bedst svare sig skattemæssigt at lade sig beskatte af firmabil til 160.000, eller betale ca 44% i skat for at få penge ud til at købe bil for ?`

Skal jeg bruge 160.000kr til en bil privat, så skal de penge jo komme fra firmaet enten som løn, eller udbytte. Det betyder at jeg skal have 250.000 (runde tal) så det koster mig med andre ord 100.000 kr i skat at købe en bil privat.

Alternativt kan jeg spare skatten, og lade firmaet købe bilen, og lade mig beskatte af at køre i den privat. Men hvor meget bliver det ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12

Det er langt mere kompliceret med bilen - at svare på, for det vil helt afhænge af dit kørselsmønster. Du må ikke tage kørepenge efter statens takster uden at tage en - i forhold til kørepengene - rimelig løn i dit ApS.  Jo mere firmakørsel i forhold til privat - jo større mulighed for at det kan være en fordel med firmabil

Jeg har uddybet forholdet mellem LØN OG UDBYTTE I DETTE LINK så du klarere kan se hvad der er bedst.

vh John H

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 13:28

Hej John, rigtig god artikel. 

Ud over de ting du nævner i artiklen skal man vel også sørge for at selskabet har en beredskabskaptital der svarer til forpligtelserne, før man kan begynde at drøfte udbytte ? 

Nu er jeg jo først lige begyndt, så vi må se om det overhovedet bliver så stort, eller godt, at der kan komme udbytte på tale. Omkring udbytte versus løn går det jo lidt ud på et fedt, med den undtagelse af de første ca 50.000 der ikke skal svares så meget skat af, og som du skriver dobbelt op hvis man er gift. 

I det tilfælde ville jeg nok foretrække at gøre dette sideløbende, eksempelvis 2 gange om året, med min egen løn fra selskabet.

Jeg er enig i at der vil være tale om at der skal eksistere en i selskabet rimelig løn, før man kan betale sig selv skattefri kørepenge, men det må og vil vel skulle være med hensyntagen til selskabets generelle økonomi. Forstået på den måde at hvis selskabet oppebærer en lille økonomi hvor det kun er muligt at tage 10.000 i løn, så er der ikke noget i vejen for at udbetale skattefri kørepenge. Hvis selskabet derimod har en stærk økonomi og jeg stadig kun betaler mig selv 10.000 i løn og en ordentlig stak kørepenge skattefri, så er det naturligvis ikke ok.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:39

Uldal:

Ud over de ting du nævner i artiklen skal man vel også sørge for at selskabet har en beredskabskaptital der svarer til forpligtelserne, før man kan begynde at drøfte udbytte ? 

Nu er jeg jo først lige begyndt, så vi må se om det overhovedet bliver så stort, eller godt, at der kan komme udbytte på tale. Omkring udbytte versus løn går det jo lidt ud på et fedt, med den undtagelse af de første ca 50.000 der ikke skal svares så meget skat af, og som du skriver dobbelt op hvis man er gift. 

Til det med kapitalberedskabet - ja det er helt korrekt og står også i artiklen og ligger jo også i, at man ikke må betale udbytte uden det kommer fra overskud

Skatten er den samme af de første små halvtreds tusinde ved udbytte som ved løn - nemlig først selskabsskat 24,5% og så 27% udbytteskat som ialt er ca 44% som svarer helt til hvis man havde hævet det som løn i stedet for at få overskud og så udbytte - så der spares ikke spor så længe man er i alm skat og ikke i topskat. Det er også med i artiklen hvordan det hænger sammen

Kørepenge skal stå i fornuft forhold til løn - det må ikke ses som erstatning til løn og får man slet ikke løn så man slet ikke få kørepenge efter statens takster. Hvad fornuftigt forhold er findes der ikke facitliste til, men 10.000 i løn og 100.000 i kørepenge vil ikke være OK formentlig

vh John

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 16:44

Det lyder til at jeg er med på den del så :) 

Der kommer nok andre og flere spørgsmål :) Tak indtil videre.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)