Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BOGFØRING AF MOMS OG KREDIT

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 35
Fra  Skejby Trykkeri Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er,

Jeg er ved, at lægge sidste hånd på vores virksomheds kontoplan samt kontoramme, men vil bare være 100% sikker mht. moms og kredit.

1. Er det ikke rigtig forstået, at man bogfører alle transaktioner ekskl. moms, og derefter bogfører moms´en som en selvstændig transaktion?

2. Hvis man eksempelvis giver 14 dages kredit, skal faktura-beløbet først bogføres på kontoen "Varesalg" som Kredit, samt på kontoen "tilgodehavender fra salg" som Debet, og efter de 14 dage igen bogføres på kontoen "Tilgodehavender fra salg" som Kredit, samt eksempelvis på kontoen "Bankindestående" i Debet?

Håber jeg har formuleret mig nogenlunde forståeligt.

På forhånd tak!

Tobias Tokkesdal

BRUG FOR TRYKSAGER? Besøg Skejby Trykkeri eller kontakt mig på tte@skejbytrykkeri.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

1

Hvis du bruger et regnskabsprogram så bogfører det jo i en operation både købet - feks kredit varekøbt i drift og kredit købsmoms i status og så debet bank for det hele hvis du har betalt via banken f.eks. Det er to poster men laves jo i en af et hvert regnskabsprogram som f.eks www.dinero.dk 

2

korrekt forstået - og samme hvis du køber noget og har kredit - så er det bare varekøb kontra kreditorer udestående og ved betaling så debet kreditorer udestående og kredit bank

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:50

Hej Tobias,

Tokkesdal:
1. Er det ikke rigtig forstået, at man bogfører alle transaktioner ekskl. moms, og derefter bogfører moms´en som en selvstændig transaktion?

Det afhænger af dit bogføringsprogram. Men typisk ikke. Jeg bruger SummaSummarum, hvor man blot skriver beløbet inkl. moms på en given konto, som så er defineret med en momskode, der automatisk hiver momsen ud og hen på momskontoen.

Tokkesdal:
2. Hvis man eksempelvis giver 14 dages kredit, skal faktura-beløbet først bogføres på kontoen "Varesalg" som Kredit, samt på kontoen "tilgodehavender fra salg" som Debet, og efter de 14 dage igen bogføres på kontoen "Tilgodehavender fra salg" som Kredit, samt eksempelvis på kontoen "Bankindestående" i Debet?

Yes. Det er ikke altid dine kunder betaler på dagen, så det er selvfølgelig bare på dagen de betaler, du bogfører debitorer kredit og bank debet.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 35
Fra  Skejby Trykkeri Skrevet kl. 17:50

Endnu engang tak for hurtigt svar John :-)

Det kan virkelig bruges!

BRUG FOR TRYKSAGER? Besøg Skejby Trykkeri eller kontakt mig på tte@skejbytrykkeri.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)