Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed og opstart af IVS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med 7.000 kr. på kontoen som jeg ønsker at lukke og starte et IVS op.

1. Kan jeg blot overføre de 7.000 kr. til min privatkonto, lukke virksomheden på virk.dk og sende en registrering ind om oprettelse af IVS?

2. Hvor lang tid tager det cirka at oprette et IVS?

3. Indenfor en måned vil min virksomhed få en indtægt på 8.750 kr. - hvordan gør jeg med dem hvis mit IVS ikke når at blive startet op inden?

4. Mht. kravet om årsrapportering - er det da nok at bruge funktionen i Dinero eller skal jeg have en revisor til at se på det?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28

Nielslange:

1. Kan jeg blot overføre de 7.000 kr. til min privatkonto, lukke virksomheden på virk.dk og sende en registrering ind om oprettelse af IVS?

2. Hvor lang tid tager det cirka at oprette et IVS?

3. Indenfor en måned vil min virksomhed få en indtægt på 8.750 kr. - hvordan gør jeg med dem hvis mit IVS ikke når at blive startet op inden?

4. Mht. kravet om årsrapportering - er det da nok at bruge funktionen i Dinero eller skal jeg have en revisor til at se på det?

1 - selve det med hvad der står på kontoen har intet at sige - det har ikke i sig selv noget med dit overskud at gøre. Du skal gøre dit regnskab op, og har du købt noget og trukket moms fra, så skal det nu sælges til dig selv eller andre med moms og indtægten skal bogføres ind både moms og indtægt - og så laver du regnskab som du skal bruge til skat 2014

Dersom du lukker det efter at ha stiftet CVR kan dette i princip købe tingene ud uden moms (får jo så heller ikke momsfradrag) ved samlet køb og lukning af det personlige MEN - pas på det ikke kan ses som skjult apportindskud, så jeg vil råde til at tage en revisor ind over, også fordi dit spørgsmål om kontoen tyder på lidt mangel i regnskabsforståelse

2 - pt menes 4 uger, regn lidt mere - op til 6-8 uger fra indsendelse

3 - udfører det og tager pengene ind i din personlige virksomhed - Hvis det er for en ydelse kan du ikke tage noget som helst ind som du har udført inden du havde selskab, uanset faktura tidspunkt måske tilmed først var - når du havde IVS

4 - Nej Dinero årsregnskab skal stilles om, så det ser ud lige nu, for at kunne bruges direkte ved indberetning til skat ligesom der skal laves skattereguleringer og foreligger ledelseserklæringer og andre krav til årsrapporten

--------------------

Husk der er krav om arbejdsskadeforsikring lovpligtigt for direktør/ejer af IVS så tag den omk ca 1200 kr med i dine beregninger - ud over evt pris for hjælp med årsrapporten

Få aftale med banken om erhvervskonto som du vil få behov for, så du ikke først skal slås med det efter stiftelsen. Du kan også bruge den til stiftelseskapital og den vil indtil stiftelse hedder IVS xxxxx under stiftelse

Læs evt her mere om IVS LET FORKLARET MED UNDERLINKS 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:42

For så vidt enig med John.

Men hvis der i praktisk er videreførelse af den eksisterende virksomhed, kan der så ikke være tale om goodwill, som skal beskattes. I.e. hvis kundekartotek og navn videreføres.

Mvh

Stig 

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19

SWcotspain:
Men hvis der i praktisk er videreførelse af den eksisterende virksomhed, kan der så ikke være tale om goodwill, som skal beskattes. I.e. hvis kundekartotek og navn videreføres.
jo det vil jeg også mene

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31

Hej John,

Du skriver følgende på din hjemmeside:

"Hvis man ved man kun har 1 krone i kasse og bare køber ind og stifter gæld, vil der formentlig i ganske mange tilfælde kunne rejses sager om personligt ansvar - ganske som der kan i ApS hvis man stifter gæld, man burde kunne forudse man aldrig ville kunne klare at tilbagebetale. Der kan derfor let være behov for en kapital der i praksis er væsentligt over 1 kr.".

Har du eksempler på sådanne sager hvor der rejses krav om personligt ansvar?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:52

Prøv at google hæftelsesgennembrud. Jeg har eksempelvis selv vundet endelig sag mod en person som havde glemt at skrive pas efter hans firmanavn. Han blev gjort personlig ansvarligt...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54

Andreas Juhl Jakobsen:
Har du eksempler på sådanne sager hvor der rejses krav om personligt ansvar?
det kan du selv google- det er ikke spor sjældent, det er jo hele ideen med at ha et kapitalselskab- læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/kapitalberedskabIVS.html som også linker til andre - f.eks advokater

Der kan også ske hæftelsesgennembrud hvis man stifter kontant for 10.000 kr og derefter bruger alle 10.000 til at købe en hjemmeside eller noget værktør af en selv  - men ikke på samme måde ved køb fra 3. part - Der er bestemt ting at passe på (det sidestilles med aportindskud og ses som omgåelse af det.)

Det opstår ikke ved alm underskud

Erstatningspligt indtræder hvis man som anpartshaver eller direktør handler på en måde så man må vide at det vil volde kreditorerne tab. Hvis man køber ind på kredit på et tidspunkt hvor man burde vide at selskabet aldrig ville kunne betale, eller fortsætter virksomheden efter at den klart burde have været lukket f.eks. Direktøren er særlig udsat fordi han træffer mange beslutninger og dermed har større risiko for at træffe nogen der er forkerte.

Dette gælder i høj grad også hvis ikke man indkalder til generalforsamling, har den på skrift, når kapitalen måtte gå under halv og det kan jo hurtigt ske hvis man stifter for 1 krone - og det er ikke kun ved regnskabstid - det er helt løbende. Det giver igen ikke i sig selv personlig hæftelse, men gir man pokker og handler videre og stifter gæld - så er den manglende kapital skal en alvorlig risiko for personligt ansvar for direktør (og til vis grad ejer)

Oftest opstår de ved konkursbehandlinger hvor det jo let bliver oplagt for kreditorer, om ledelsen havde check på kapitalberedskab og betalingsmuligheder

vh John H

Fra Faaborg
Tilmeldt 12. Jan 14
Indlæg ialt: 44
Fra  Sport & Profil Skrevet kl. 18:02

okay, ved ikke om jeg har misforstået det, men prøver lige og så må i rette mig hvis jeg tager fejl

Lad os sige jeg starter Græsslåning IVS og laver en startkapital på 15.000 kr. Jeg går så ud og køber en græsslåningsmaskine til 10.000 kr så virksomheden har noget at tjene sine penge på. Er det så rigtig forstået at der skal holdes en generalforsamling i IVS'et hvor der diskuteres problemet med at kapitalen er på vej ned og der skal findes en løsning på at få det op?

På en måde syntes jeg det er lidt sjovt, for man er jo som regel nødt til at invisterer i visse ting for at kunne tjene penge til virksomheden. Men igen ved ikke om det er mig der har misforstået noget i forhold til det at starte det op og kapitalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03

Henrik Koudahl:
Jeg har eksempelvis selv vundet endelig sag mod en person som havde glemt at skrive pas efter hans firmanavn. Han blev gjort personlig ansvarligt...
og der skulle givet stå ApS og ikke pas Smile - men ja det er også et eksempel på klar risiko for hæftelsesgennembrud

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)