Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af telefonkøb

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære freelancere

Jeg har lige købt ny telefon til mit firma. Jeg kommer også til at bruge den privat, så hvordan bogfører jeg den? 

Jonas

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:50

jonasschnackkrog:

Hej kære freelancere

Jeg har lige købt ny telefon til mit firma. Jeg kommer også til at bruge den privat, så hvordan bogfører jeg den? 

Jonas

Jeg vil tro at du skal ind og se på, hvordan telefonen bliver brugt. Hvis du fx. bruger telefonen til 50% privat brug og 50% erhvervsrelateret brug, har du kun mulighed for at lave fradrag på 50% af beløbet. Men gør dig selv en tjeneste og ring til SKAT og hør dem til det - de er som regel rigtigt søde at snakke med :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:04

Du skal betale skat af fri telefon og må så trække telefonen og dens abonnement fra i virksomheden. Du skal opgive 2600 kr på helår, svarende til 216,66 kr per måned i året du har fri telefon. Du kan læse her om FRI TELEFON OG SKAT - og det er også beskrevet at det er rubrik 462 i udvidet selvangivelse

Når du så bruger den privat, så skal du, selv om du betaler skat af fri telefon, stadigt dele momsen så du kun fratrækker moms fra køb og abonnement svarende til firmaforbruget. Hvis det er 50/50 så er det halvdelen af momsen du må trække fra, og resten er så bare udgift. Det er med i linket om fri telefon men hvis du har besvær med at bogføre det, kan du måske ha mere ud af også at nappe dette, som handler om aktiver man bruger privat og i firma, og den delte moms og HVORDAN BOGFØRE DELT MOMS 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 19:08

Hej Jonas,

Jeg antager der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.

Som eksempel siger vi, telefonen har kostet 5.000 kr. inkl. moms.

Der er to måder, du kan gøre det på.

1) Enten ved at dele den direkte op erhverv/privat - eksempelvis 50/50.

2) Du trækker beløbet ekskl. moms fra skattemæssigt (4.000 kr.), og opdeler momsen efter fordelingsnøglen mellem privat/erhverv. Så hvis det er 50/50, så får du momsfradrag for den halve moms, altså 500 kr., mens de resterende 500 kr. i stedet for ryger op som skattefradrag. Så det ender med at hedde skattefradrag for 4.500 kr. og momsfradrag for 500 kr. Det forudsætter dog at du når året er omme tillægger 2.600 kr. (2014) din overskud/underskud af virksomheden. Det er nemlig de 2.600 kr. der så fungerer som privat andel af telefon/internet/multimedieanskaffelser.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14

vi er jo enige om måden og skatte lars - men jeg tror faktisk det er rubrik 462 i den udvidede for selvstændige som fri telefon skal i fremover - og ikke bare som skatteregulering af resultatet . som i http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2112242&vId=0 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 20:29

Cookie - John Hannover:

vi er jo enige om måden og skatte lars - men jeg tror faktisk det er rubrik 462 i den udvidede for selvstændige som fri telefon skal i fremover - og ikke bare som skatteregulering af resultatet . som i http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2112242&vId=0 

Det kan du sagtens have ret i :-) Normalvis gør vi det på en anderledes måde hos os for vores kunder, da de er atypiske. Så det med rubrik 462 kan du godt bilde mig ind - specielt fordi skat jo i år har hygget sig gevaldigt med 'forbedringer' af selvangivelse/årsopgørelse :-)
KH. Lars

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:45

Lars Thomsen:
Normalvis gør vi det på en anderledes måde hos os for vores kunder, da de er atypiske.

OK Hmm

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 20:50

SWcotspain:

Lars Thomsen:
Normalvis gør vi det på en anderledes måde hos os for vores kunder, da de er atypiske.

OK Hmm

Og den har selvfølgelig været en tur forbi skat, som vi er i tæt forbindelse med og afholder kursur for inden for vores niche branche ;-)

KH. Lars

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:56

Lars Thomsen:
Og den har selvfølgelig været en tur forbi skat, som vi er i tæt forbindelse med og afholder kursur for inden for vores niche branche ;-)

Hej Lars,

jeg tvivler ikke på, at I har styr på det. Jeg håbede bare, at du ville åbne lidt mere for posen.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:32

Ok. Men hvor i Dinero skal jeg bogføre telefonen? Har fundet frem til 11000 under småanskaffelser.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)