Hej Aminoer, Er pt igang med at få brygget min hjemmeside og er klar til at oprette IVS - mit spørgsmål går på følgende; Jeg har bestilt min hjemmside og betalt 12.000 af min private opsparing(altså ikke nogle penge der er tilknyttet min kommende firma) - har jeg mulighed for at ligge denne omkostning over på min virksomhed senere i forløbet uden at skal trække penge ud af firmaet som løn og derved betale skat? Er der forskel på om man smider kapital ind i virksomheden når man opretter - eller smider penge ind løbende senere (i forhold til omkostninger)? PS. har i nogle fifs eller ting man skal være opmærksom på vedr. IVS - tager jeg imod med kyshånd. Med venlig hilsen Ulrik |
Hej Ulrik.
Jeg er selv lige på nippet til at starte et IvS selv, og jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men jeg kan da svare på noget af det :)
Vedr de 12.000kr så burde der være nogle muligheder. Du kan lade IvS´et "købe" den løsning du allerede har lavet for det beløb du har brugt på det. Jeg vil tro det kan arrangeres på en fornuftig måde.
Da et IvS er magen til et ApS som juridisk selvstændighed er det ikke normalt at man modtager "gaver" som kapitalindskud i ApS. Hvis du har brug for at indskyde kapital kan IvS´et jo ikke køre ! Planen med et IvS er jo netop at det startes for få penge og så genererer egenkapital indtil det kan blive lavet om til et ApS.
Derfor vil jeg anbefale dig at starte IvS´et med en kapital der er passende i forhold til de udgifter du forventer at skulle afholde i IvS´et. Som John Hannover herinde skrev til mig, så kan man i bund og grund "smadre" et IvS ved at købe et frimærke.
Hvis du gerne vil drive din virksomhed, med penge blandet fra egen lomme, og virksomhedens lomme så vil jeg anbefale dig at starte med et enkeltmandsvirksomhed i stedet for.
Et ApS eller IvS skal altså være jævnt selvkørende fra dag 1. Ellers skal du skyde kapital i det, og det bliver noget rod da der så skal laves gældsbeviser og alt muligt.