Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af IVS - indbetalingen af kapital eller ej?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 13
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Er pt igang med at få brygget min hjemmeside og er klar til at oprette IVS - mit spørgsmål går på følgende;

Jeg har bestilt min hjemmside og betalt 12.000 af min private opsparing(altså ikke nogle penge der er tilknyttet min kommende firma) - har jeg mulighed for at ligge denne omkostning over på min virksomhed senere i forløbet uden at skal trække penge ud af firmaet som løn og derved betale skat?

Er der forskel på om man smider kapital ind i virksomheden når man opretter - eller smider penge ind løbende senere (i forhold til omkostninger)?

PS. har i nogle fifs eller ting man skal være opmærksom på vedr. IVS - tager jeg imod med kyshånd.

Med venlig hilsen

Ulrik

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:15

Hej Ulrik.

Jeg er selv lige på nippet til at starte et IvS selv, og jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men jeg kan da svare på noget af det :)

Vedr de 12.000kr så burde der være nogle muligheder. Du kan lade IvS´et "købe" den løsning du allerede har lavet for det beløb du har brugt på det. Jeg vil tro det kan arrangeres på en fornuftig måde.

Da et IvS er magen til et ApS som juridisk selvstændighed er det ikke normalt at man modtager "gaver" som kapitalindskud i ApS. Hvis du har brug for at indskyde kapital kan IvS´et jo ikke køre ! Planen med et IvS er jo netop at det startes for få penge og så genererer egenkapital indtil det kan blive lavet om til et ApS.

Derfor vil jeg anbefale dig at starte IvS´et med en kapital der er passende i forhold til de udgifter du forventer at skulle afholde i IvS´et. Som John Hannover herinde skrev til mig, så kan man i bund og grund "smadre" et IvS ved at købe et frimærke.

Hvis du gerne vil drive din virksomhed, med penge blandet fra egen lomme, og virksomhedens lomme så vil jeg anbefale dig at starte med et enkeltmandsvirksomhed i stedet for. 

Et ApS eller IvS skal altså være jævnt selvkørende fra dag 1. Ellers skal du skyde kapital i det, og det bliver noget rod da der så skal laves gældsbeviser og alt muligt.

Tilmeldt 18. Feb 13
Skrevet kl. 11:13

Tak for svaret.

I Princippet er jeg stort set selvkørende, jeg kunne dog godt ex. tænke mig at smide lidt penge i adwords, seo m.m. - Og jeg vil derfor ex. gerne smide lidt penge løbende i det. Men tænker i princippet kan jeg vel bare købe det privat? eller hvad tænker du i forhold til dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25

Selve dit IVS kan kun kontantstiftes og det bliver så med den værdi det har sin kapital. Du vil ikke kunne lade selskabets kapital gå op med 12.000 kr som værdi af en hjemmeside efter min bedste mening, da det vil minde om apportstiftelse - stiftelse på baggrund af eksisterende værdi hvilket er forbudt med IVS men lovligt (dog ret dyrt) for ApS som en af forskellene

Derimod - forudsat du ikke har faktureret/solgt nogen uden moms, vil du formentlig godt kunne lade dit IVS købe den hjemmeside ved at bruge den faktura du har fra den der laver hjemmesiden og sælger den til dit IVS hvis du mener den har sin værdi. Du skal være opmærksom på, at det jo ikke nytter noget, at sælge hjemmesiden ind hvis din kapital derved forsvinder, for så kan du ryge in i hæftelsesgennembrud hvis noget går alt, og så hæfte. Du bør således stifte for 25.000 kr mindst, så du kan betale de 12.000 kr og stadigt ha mindst halv selskabskapital til rådighed, men bør nok høre en revisor helt konkret, om det kan ses som apport alligevel - da den i så fald jo skal ind dag 1 i mine øjne

Du kan læse mere om IVS her, hvor der også er en del underlinks du bør klippe på, for at læse om hæftelsesgennembrud og andet i IVS LET FORKLARET 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 11:26

Nej det duer ikke. For hvem skal så trække det fra i moms ?

Du må under ingen omstændigheder blande din egen økonomi og et selskabs økonomi sammen.

Det er derfor jeg foreslår dig at når du vil køre det på den måde, så start det op som enkeltmandsvirksomhed. Her må du gerne købe ting til firmaet for dine egne penge, trække momsen fra, og alt det du beskriver du gerne vil. Du svarer skat af hele overskuddet, eller det overskud du bruger privat (løn) men har i den grad mere mulighed for at "jonglere" rundt med finanserne end du har i et selskab.

Et selskab skal du anse som værende en person. En person helt for sig selv med eget cpr nummer, egen bank konto, eget regnskab, og egen økonomi. Du kan jo ikke blande økonomi med din nabo sådan ud af den blå luft heller ;)

Så min anbefaling er helt tydelig at du starter med en enkeltmandsvirksomhed. 

Hvis det er den personlige hæfte der bekymrer dig, så kan jeg berolige dig med at du jo kun skylder det du nu engang skylder. Har du styr på dine regnskaber, og sørger for at betale moms og det, så er det en fin måde at drive virksomhed på.

Senere kan du altid lave om til ApS.

Mvh

Uldal 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30

ulzt4r:
I Princippet er jeg stort set selvkørende, jeg kunne dog godt ex. tænke mig at smide lidt penge i adwords, seo m.m. - Og jeg vil derfor ex. gerne smide lidt penge løbende i det. Men tænker i princippet kan jeg vel bare købe det privat? eller hvad tænker du i forhold til dette?
at det ikke giver mening at ville købe privat og give gave til IVS så kunne du lige så godt ha personlig virksomhed. Det skal være fordi, du mener dit foretagende løber en risiko som du ikke vil løbe privat, at du stifter IVS - og er det dine private penge du lægger ind hele tiden, så var det langt lettere med personlig virksomhed, og givet også noget billigere at drive

Hvis du skal skyde penge IND i et IVS skal det ske via formelt lånebrev og dit IVS skal der betale rente som mindst svarer til markedsrente (hvad du skulle gi i banken for at låne penge i det IVS uden sikkerhed) Du må den anden vej rundt ikke selv låne en rød øre af dit IVS

Husk også at sætte af til lovpligtig ansvarsforsikring du skal ha for ejer/direktør ca 1200 kr om året (gælder IVS/APS men ikke personlig virksomhed) + evt noget til hjælp med årsregnskab med den fulde årsrapport -hvis du ikke er selvkørende med det

vh John H

Tilmeldt 18. Feb 13
Skrevet kl. 13:29

Tak for svar til jer begge, det tyder vist på jeg skal have enkeltmandsvirksomhed, hvad er opstarts omkostningerne ved dette? hvis der er nogen? og er mulighederne for at lave om til aps olign. senere de samme?

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 13:36

Der er ingen opstartsomkostninger ved at starte en enkeltmandsvirksomhed. Det er bare at registrere det på virk.dk

Der er heller ikke krav til at du skal have revisor ind over, du må selv lave regnskabet osv. Du må kaste penge frem og tilbage mellem din privatøkonomi og firma som du vil, dvs mangler du noget og firmaet ikke har penge til det, må du betale for det. 

Du må også låne penge frem og tilbage du skal bare huske at have en balance på det, så du ikke kommer til at svare skat af det.

Du kan sagtens lave det om til aps senere.

Tilmeldt 18. Feb 13
Skrevet kl. 11:55

Jeg har kigget lidt og frem og tilbage på det, og når min virksomhed starter, skulle jeg allerede gerne tjene penge fra start - alle pengene vil jeg bruge på markedsføring så for at undgå skattefar vil jeg nok oprette IVS - er der krav til revisor hvis man laver IVS eller må jeg stadig selv stå for regnskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:45

du fravælger ved stiftelsen revisor og så må du selv stå for regnskabet. OM du selv kan lave korrekt årsopgørelse med ledelsesberetning kan jeg ikke sige, en del behøver hjælp til den slags i selskabsform

Ud over det har du pligt til arbejdsskadeforsikring for dig selv som ejer og direktør. Tegnes direkte i forsikringsselskaber og du bør kunne finde en pris omkring de 1200 kr per år

Tror du har fået denne om IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html og du undgår vel skattefar uanset selskab eller virksomhed hvis du alligevel bruger pengene på markdesføring og derved går i 0 resultat. Har du overskud, slipper du med 24,5% selskabsskat i første omgang, men skal du en dag ha pengene ud til dig selv, så tilkommer udbytteskat og det kommer til at svare helt til skat i personligt selskab

Udbytte må du tidligst tage når dit IVS har opsparet 50.000 kr som der er betalt selskabsskat af

vh John H

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)