Hej! Jeg har brug for lidt hjælp til en del af min bogføring. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg handler med brugte varer (brugtmoms, samlemetode) og bruger Sigma Regnskab. Jeg indkøber emballage fra Tyskland til mit emballagelager så debeterer jeg på min emballagelagerkonto og krediterer bankkontoen. Så der er ikke nogen omkostning endnu men et aktiv i firmaet, det bliver først en omkostning/emballageforbrug når jeg bruger den til at pakke en ordre. Men problemet er så at den også skal debeteres til en konto for varekøb i udlandet, og så er balancen ikke i 0. Varekøb i udlandet skal jo indberettes ved hver momsregnskab. Jeg kan selvfølgelig holde styr på det ude for regnskabet, men jeg tænker der må være en måde hvorpå jeg kan føre det i mit regnskab og ikke seperat. Samme problem gør sig gældende når det kommer til brugtmoms ordningen jeg bruger: Regnskabskrav - samlemetodenHvis du sælger varer efter samlemetoden, skal du oprette to konti i dit regnskab:
Men når jeg køber ind til mit varelager, debeterer jeg varelageret og krediterer bankkontoen. Hvis jeg på en eller anden måde kunne debeterer en ekstra konto, så ville jeg kunne bogføre brugtmoms samlemetoden direkte i Sigma. Jeg kan ikke bruge varelager og emballagelager kontoerne til at holde styr på det, for de bliver påvirket hver gang jeg sælger en vare (vareforbrug) og sender en vare (emballage forbrug) Håber en venlig sjæl kan hjælpe til her :) |
Som jeg lige læser det - så skal du bogføre via varekøb udlandet - men inden hver moms, flytte varelager fra varekøb kredit til varelager (debet).
derved kommer varekøb emballage til at svare til vareforbruget for den periode du skal ha for at sammenholde med varesalget og du får jo balance
jeg tror ikke jeg overser noget i forhold til brugtmomsordningen her heller men ellers vent på brugtmomseksperter
vh John H