Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortsætte som enkeltmandsvirksomhed, eller omdanne til ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Fra  xsPrint Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har kørt et enkeltmandsfirma ved siden af mit faste job siden nytår.

Nu står jeg og skal have ansat min samboende kæreste på del-/flextid eller hvad man kalder det.

Altså så hun kan arbejde når der er brug for det.

Skal jeg ansætte hende som det er nu (enkeltmands)?

Skal jeg omdanne til ApS inden jeg ansætter hende og mig selv?

Hvordan med barsel både hos mig og hende (både hvis enkeltmands- og hvis ApS)

Hvad er der af gode råd i denne situation??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes ikke det i sig selv er så afgørende om du gør det i personlig virksomhed eller ApS form. Din kæreste vil ha det nemmere i forhold til senere evt dagpenge, ved det at hun er kæreste og ikke din ægtefælle. Bliver hun det en dag, vil det være langt vanskeligere bare med tro og love erklæringer at få dagpenge, uden din virksomhed lukkes - men det er jo fremtid

Hvis du alligevel vil lave ApS så gør det, og ansæt jer begge der- frem for først i det personlige, det er lidt nemmere og renere sikkert. Som ansat i ApS vil det være nemt for hende at kunne (og skulle) påvise at hun opfylder betingelser for barsel - 

For ejere er det også relativt simpelt, de skal uanset det er personlig virksomhed eller ApS (selv ejer af aps bliver i barsel set som selvstændig helt som personlig virksomhed) 

Der skal bevises en indtægt som svarer til dagpenge kravet (ca 260.000 p.a.) for at kunne ha optjent ret til fulde barselspenge, ellers får man bare et nedslag, hvis man ellers opfylder betingelser for barselspenge som du let kan google

Da indtægt for personlig virksomhed er vanskelig at bedømme, kan det altid drille, men man vil se på overskud som udgangspunkt og i ApS også på lønnen - men man accepterer f.eks. - at der ikke har været løn i 2014 hvis man går på barsel 1/5 - og accepterer man anvender f.eks. lønnen for 2013 som gennemsnit, idet man ved, at løn i aps kan svinge for en selvstænding og måske altid udbetales i store klumpler.

Udbetaling DK kan sige mere om det hvis du kommunikerer med dem - og du indberetter barsel med nemID for firmaet til nemreffusion.dk

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:23

Hej Kasper

Jeg er sådan set enig med John.

Nå man begynder at få ansatte, så påtager man sige en betydelig risiko, og den bør man efter min opfattelse begænse til et selskab. Jeg har selv af samme årsag lige fra starten anvendt en selskabsform, og det selvom advokter altid ifalder personligt ansvar, hvis de laver fejl, så det beskytter selskabet os ikke imod.

Jeg er godt klar over, at når din ansatte samtidig er din kæreste, så er den risiko ikke særlig stor, men jeg ville gøre det alligvel.

mvh.

Tilmeldt 22. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Fra  xsPrint Skrevet kl. 17:51

Super.

Så er det nok ApS'en jeg vil gå efter.

Kan jeg indskyde en maskine til en værdi af 50.000 til oprettelse?

Er der nogle fordele ved at oprette et holding selvskab samtidig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57

Kasper Kruse:

1

Kan jeg indskyde en maskine til en værdi af 50.000 til oprettelse?

2

Er der nogle fordele ved at oprette et holding selvskab samtidig?

1 ja i princip men det er dyrt i revisor erklæring da revisor skal ansvare for at den virkeligt er disse 50 t værd i tilfælde af du gik konkurs se overvejelser om at stifte kontant eller ved apportindskud  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/apportindskud.html 

Du kan måde råd om, at du så kan købe maskinen ind lige efter du har stiftet, men pas på, for hvis noget gik galt og kreditorer kan hævde, at maskinen ikke havde den værdi - så kan det blive set som omgåelse af apportindskuds regel om revisor erklæring og du kan blive personlig ansvarlig

2

Ja først og fremmest rabat ved stiftelse hos stiftelsesselskaber ofte - bagdelen er kun det lidt mere besværlig årsregnskab/årsrapport og dermed risiko for + omk til revisor eller anden hjælp - holding i sig selv påfører ikke mange andre udgifter ala - arbejdsskadeforsikring som du skal ha for dig selv i drift efter loven eller - affaldsafgift osv, så længe det er rent finansielt holding

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14

Hej Kasper

Jeg har tidligere fået tilbud fra revisorer på vurdering af entreprenørmaskiner, og de ligger omkring kr. 3.500 + moms.

Hvis du vælger at stifte et holding, så skal du formelt have to vurderinger, selvom det er det samme de vurdere, men det kan være du kan få lidt rabat på den sidste :-).

Hvis du vælger kontantstiftelse, og efterfølgende køber maskinen af dig selv, så skal du huske at få det oplyst i stiftelsesdokumentet, da selskabsloven stiller krav om, at sådanne påtænkte dispositioner fremgår af stiftelsesdokumentet.

MVH

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)