Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Serie Iværksætteri - Opstart af virksomhed nummer 2

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 9
Fra  Rabatnøglen.dk & Tøjstory Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg skal lige bruge et godt råd i forhold til hvilken virksomhedsform jeg skal vælge for mine virksomheder.

Jeg har i øjeblikket en tøjforretning (Tøjstory - https://www.facebook.com/Tojstory) en forretning jeg har åbnet sidst i 2013. Forretningen er blevet en succes og derfor skal den gerne udvides snarest og laves til en kæde. Virksomheden er i dag oprettet som mit eget enkeltmandsfirma.

Yderligere er jeg ved at overtage www.rabatnøglen.dk - et koncept der samler lokale samfund via forretninger og sportsforeninger. 

Nu kommer så spørgsmålet.

Jeg skal have valgt hvilken forretningsform disse firmaer skal have. Mulighederne i mit hoved er som følger.

* 2 Aps selskaber - Tøjstory Aps op Rabsatnøglen Aps?

* Forsætte Tøjstory som Enkeltmands og Rabatnøglen som Aps - Eller evt. omvendt.?

* 1 enkeltmandsfirma med 1 cvr nummer og 2 p numre? er ikke sikker på dette kan lade sig gøre.?

* lave et Aps med 2 p numre? - hvis dette er en mulighed?

Yderligere info.

1. I tøjstory hæfter jeg som det eneste for min husleje + driftomk - Jeg har intet varelager, det eneste jeg har er mit inventar, kasseapparat mm.

2. I Rabatnøglen vil udgifterne til driften være ligefrem med det antal rabatnøgler der bliver solgt. Udover omkostninger til betalings-modulet på          siden og hjemmeside pleje generelt.

Der vil komme ansatte i begge virksomheder - hvis dette har betydning.

Det kan sagtens være der er andre og bedre muligheder - så jeg glæder mig til at høre fra en af jer.

De bedste hilsner 

Theis Vad

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:31

Jeg vil helt klart råde til at lave 3 selskaber :) 

Et holdning aps som ejer datter 1 og datter 2 :)

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 15:30

Start et holding aps som ejer hver af de 2 firmaer, som hver skal være aps,

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Jan 13
Fra  Rabatnøglen.dk & Tøjstory Skrevet kl. 12:19

Tak for svar.

Hvordan er det så rent teknisk? Hvad vil det koste mig at oprette:

Et Holding  -  Der indeholder de nedenstående?

Tøjstory Aps.

Rabatnøglen Aps. 

Jeg mener og have læst mig til at, Holding selskabet opretter "automatisk" et Aps fx. Tøjstory Aps. og så skal jeg oprette Rabatnøglen aps. 

Det giver i mit hoved, hvis altså det er rigtigt? 50.000,- for holding og Tøjstory og 50.000,- for Rabatnøglen altså = 100.000 kr.?

Dertil kommer der selvfølgelig oprettelses gebyrer og revisor/advokat hjælp?

Ser frem til gode svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:27

Ja man kan oprette et holding og et drift ApS i et hug ved at drift har aps kapital 50.000 kr og da holding ejer drift - så har det også derved 50.000 kr og ja - hvis man skal ha yderligere selskaber skal man investere 50.000 kr i hver af dem for at få ekstra ApS

SÅ ja - ialt 100.000 kr i investering i anparter (som aktier) i en selv - med mulighed for gevinster og udbytte helt som for alle andre aktier + omkostninger til stiftelse

Husk lige, at du for hvert driftsselskab skal ha selvstændig arbejdsskadeforsikring for direktør / aktiv ejer og at den koster ca 1200 kr per selskab + evt omk til affaldsafgift og årsregnskaber/årsarapporter hvis du ikke selv kan lave alt det

Begræns der for mest muligt antal selskaber som udgangspunkt

vh John H

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Jan 13
Fra  Rabatnøglen.dk & Tøjstory Skrevet kl. 13:33

Hej John.

Tak for det gode svar.

Lige et spørgsmål til det du skriver med begrænsning af antal selskaber.

Tøjstory, er et secondhand tøjkoncept, hvor der i nærmeste fremtid skal åbnes en ny butik.

Rabatnøglen, er et rabatkoncept der sælges af lokale sportsforeninger for at tjene eget sponsorat fra Rabatnøglen. Rabatnøglen giver adgang til lokale forretninger hvor der kan handles med fordele.

Så er du enig i at det rigtige er at oprette holdning med 2 aps´er under holdinget??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:02

Tjo - der er ikke noget i vejen for at ha to branche koder i samme ApS som sådan, og man kan få regnskabprogrammer der kan både styre på afdeling per konto og på sag per kontering (ex summasumarum enterprise) hvorved du kan ha let ved at at selv se to regnskaber, men stadigt kun 1 regnskab at udskille.

Hvis du på forhånd er sikker på, at der bliver aktivitet og økonomi nok til to aps i drift så kan det jo være fornuftigt nok at lave holding og to driftsaps

Hvis du ser det mere som noget der skal løbes igang og kan tage tid, så kan du nøjes med et aps og gi pokker i holding i første omgang - og

Dan vælge et holding med et driftsaps (fordel med holding kommer jo først rigtigt når du har værdi og rettigheder at føre op og dermed i sikkerhed for kreditorer)

Det er ikke til at sige den ene er ret, for det afhænger af hvad du har af risiko og hvor megen aktivitet du får

vh

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Jan 13
Fra  Rabatnøglen.dk & Tøjstory Skrevet kl. 14:30

Det ene firma er etableret med omsætning, hvis man kan kalde et 6 mdt gammelt firma det :)

Det andet er et "skub igang selskab" hvor jeg ikke endnu ved hvornår omsætningen kommer og derfor selvfølgelig hvor meget aktivitet der kommer på det.

Så med det du siger - valget om at lave et APS med 2 branche koder - og holde det adskilt i regnskab og kontier. vil det være fornuftigt valg =?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05

Ja ud fra det du beskriver ville jeg tøve med holding og to aps drift - det kan skilles ud når du ser et behov

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)