Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på salg af elektroniske tjenesteydelser til udlandet i praksis

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Oct 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Elektroniske tjenesteydelser er typisk noget med at man køber en kode til at låse sit program op med, og koden sendes over email, straks man har betalt med betalingskort.

Lad os antage jeg sælger elektroniske ydelser fra DK til hele verden, så skal momsen som jeg forstår det håndteres som følger:

  • Firma/privat i DK - Momsen lægges på faktura, jeg betaler moms til SKAT, evt. firma sørger selv for at få moms refunderet fra SKAT.
  • Firma i EU - Firmaet skal oplyse dets momsregistreringsnummer som jeg skal placerer på fakturaen, men der skal ikke tillægges moms.
  • Privat i EU - Dansk moms oven i prisen. Jeg sender momsen til SKAT.
  • Firma/privat uden for EU - Ingen moms, ingen krav, Hurra.

(kilde: skat)

Nu kommer vi til det praktiske.

  1. En email er ikke knyttet til et specifikt land. En dansk privatperson kan lave en ordre fra min webside og udgive sig for at være bosat uden for EU. Hvis jeg efter endt betaling sender en kode til hans email, har jeg så gjort noget forkert, og kommer til at svare moms til SKAT selv om jeg ikke har opkrævet den fra kunden?
  2. Hvis et firma i EU angiver et ugyldig momsregistreringsnummer, skal de så regnes for værende privatpersoner således at jeg kommer til skulle betale moms til SKAT, selvom jeg ikke opkrævede det fra køberen?
  3. Når nu jeg kigger på SpamFighters betalingsside kan jeg se at de som dokumentation fra firmaer i EU blot kræver at man har skrevet noget i feltet til firma-navn. Der må komme et hav af forkerte firmanavne ad den vej, ikke mindst fra EU-private der vil spare 25%. Skal SpamFighter så svarer moms til SKAT af egen lomme, når de ikke har ordentlig dokumentation? (næppe)
Fra Blokhus
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefale at du bruger et firma som swreg.org eller lign til at få betaling for dine software licenser. De vil  klare moms cirkus for dig, og du kan koncentrere dig om at lave softwaren. 

Hvis du vil cheke udenlandske moms numre, så har skat.dk en side http://www.ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do .

digitalriver.com familen har en del firmaer der henvender sig til software sælgere. Se http://corporate.digitalriver.com/store/driv/Corp/sectionName.commerce/subSectionName.shareware/page.shareware 

 

 

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sælger selv elektroniske tjeneste ydelser og sammenligner køberens fysiske lokation (via IP adresse) med kredit kortets udstedelsesland.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)