Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemer ved overtagelse af en andel i ApS

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal til at overtage en andel i ApS hvor jeg er ansat. Jeg har forkøbsret.

Hvis jeg ikke køber min andel så sælges den til en anden og dermed er jeg fyret.

For ca. 6 mdr siden fik jeg besked fra arbejdsgiveren at nu skal min andel sælges og da jeg har forkøbsret skal den tilbydes mig først, selv om min arbejdsgiver heller vil sælge til min tidligere vikar som hun har forhold til. Denne vikar har fortalt til alle mine kunder at han kommer overtage min andel.

Da jeg sagde ja til at udnytte mit forkøbsret var der ingen glade. Min arbejdsgiver forventede jeg sagde nej.

Nu sidder jeg med salgsopstillingen på min andel hvor halvdelen er vurderet af fagmand og den anden halvdel er vurderet af arbejdsgiveren. Når jeg får salgsopstilling udleveret fra min arbejdsgiver får jeg at vide at der findes nogle tal der som jeg skal bare stole på og behøver ikke spekulere for meget hvor de kommer fra.

Nogle dage senere efter jeg fik fordybet mig i salgsopstillingen konfronterer jeg hende med at jeg vil have detaljeret redgørelse for den del arbejdsgiveren har vurderet. Jeg får samme seddel udleveret hvor hun ikke uddyber det ting jeg har bedt hende om men det som allerede er vurderet af fagmand. Efter endnu en konfrontation viser hun mig kvitteringer af inventarer som jeg skal købe og som fornyligt er blevet renoveret og nyinstaleret. På disse kvitteringer kan jeg se at jeg skal betale for et skab som koster 7000 kr. og som ikke findes på mit kontor, men er monteret på hendes. Så fortæller hun at det havde hun glemt alt om. Det skal trækkes fra.

Nu sidder jeg med kopi af kvitteringer og kan se at inventar-del (ikke skabe) som jeg skal overtage koster 230.000 kr. Men det jeg også kan se at hun har byttet ud sit gamle udstyr med mit nyt og kræver at jeg skal betale nyt pris. Min inventar-del er nu en blanding af gammelt og nyt hvor ca. halvdelen er udbyttet. Kvitteringer er fra 1 år siden (ny inventar på min andel). Jeg har også fået fortalt fra andet personale at alt blev byttet ud til gammelt en dag når jeg ikke var der. Jeg har beviser da der på inventardelen der er udbyttet står klistermærker med datoer på fra 2002.

Ud over det vil hun have ca. 35.000 kr. for indretning af hendes kontor som hun gjorde tilbage i 2002 når hun startede firma.

Jeg kan også se hun kræver mig en husleje der er halvdelen af hendes, men hun ejer lokalerne og jeg skal leje mig ind. Hun ejer et selskab der ejer lejligheden, hvor hun hver måned indbetaler husleje til. Det må være i hendes interesse at huslejen er så høj som muligt da hun betaler husleje til sit selskab. Ved en tilfældig lejlighed kunne jeg se i regnskabet for 2013 et pænt overkud efter skat på husleje. Disse lokaler er på 400 kvadratmeter og husleje på 400.000 kr årligt. Hun kræver husleje på 200.000 kr årligt + varme, vand og el mm, hvor vi samlet bruger 200 kvadratmeter mens resten er tomme lokaler. En del af disse uudnyttede 200 kvadratmeter har hun udlejet til en mand som ikke er i firma og det har hun ikke fortalt mig om så jeg kan betale mindre husleje svarende til halvdel af hvad han betaler.

Nu står jeg og ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg vil aldrig være kompagnion med en der vil snyde mig. Jeg har tænkt på om hun gør det bevidst så jeg siger nej til at udnytte mit forkøbsret, så kommer hendes elsker inde i billedet.

Har jeg nogle rettigheder her?

Først står jeg i en situation enten køber du ellers er det ud med dig? Når jeg siger ja så stiller hun umulige krav til mig?

Er der en lov der beskytter mig? Findes der hjælp at hente hos min fagforrening? Jeg har alle beviser, fik taget billeder og har kvitteringer..

Jeg vil gerne være ansat til jeg finder nyt job. Her vil jeg ikke være kompagnion.

På forhånd tak til alle svar.

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det lyder jo ikke som starten på et lykkeligt medpartnerskab i en virksomhed Wink

Som ansat står man rigtig stærkt (det ved jeg som arbejdsgiver - heldigvis har jeg kun søde ansatte! )

Jeg ville nok lige vende den med fagforeningen om man kan risikere en fyreseddel på nævnte baggrund og hvordan man så forholder sig. Men en form for dokumentation for grundlaget for fyringen er jo nok nødvendigt. Hvis du er ansat på funktionærlignende vilkår kan du bede om en skriftlig begrundelse for din fyring (hvis det når så vidt) - og den videresender man selvf. til sin fagforening.

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:21

PS: ift. regnskabet lyder det som om din chef har glemt at afskrive over årene (ihvert fald i den opgørelse over aktiver hun har givet til dig). Det burde en revisor hurtigt kunne se igennem og vurdere.

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 15:30

Hej igen, tak for dit hurtige svar.

Jeg bliver ikke fyret medmindre min andel bliver solgt til en anden.

Og det gør den lige så snart jeg siger nej til mit forkøbsret. Så vil salget af min andel være beggrundelse for fyring.

De (hun og vikaren) har allerede en mundlig aftale (ud fra hvad jeg får fortalt af mine kollegaer), men jeg bremser dem med mit forkøbsret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39

Se at få fagforening - man kan bestemt ikke fyre med den begrundelse af en ansat ikke vil udnytte en forkøbsret  det ville gi bod

Få en fagforening ind og køb ikke en forkøbsret uden at være helt sten sikker på at det er til korrekt værdi. En meget kedelig situation, men det stinker af misbrug

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 19:22

Jeg synes det lyder som en underlig måde at opgøre hvad anparterne skal handles til. Som sådan har de ting der er købt i firmaet (møbler m.v.) jo reelt intet at gøre med hvad den rigtige kurs for anparterne skal være.

Firmaets værdi og dermed Anparternes kurs skal vel fastsættes ud fra en uvildig vurdering af revisor/advokat i henhold til normal praksis for virksomhedshandel. 

Du kan jo altid hente de tilgængelige regnskaber på cvr.dk (39,- pr. regnskab via e-mail) og tage dem med til din revisor/advokat.

Dernæst så værd opmærksom på at anparterne skal sælges til samme pris til den næste i rækken, ellers skal du tilbydes dem til samme pris. En advokat vil nok være en god ide, om end ikke andet end hvis der bliver en sag ud af det. Han vil i en retsag kunne få oplyst om betalingen reelt er foretaget af den ande eller det hele bare er et spil for galleriet.

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 19:31

Iøvrigt kan jeg ikke se hvorfor huslejen er i spil her, hvis det er et anpartsselskab der lejer sig ind i hendes lokaler, så er det jo selskabet der lejer sig ind og ikke dig eller for den sags skyld hende. Denne husleje har jo intyet med dig eller andre anpartshavere at gøre.

Hvis du mener at du reelt er interesseret i at overtage anparter i firmaet, så ville jeg finde mig en advokat og en revisor til at bistå mig i købet og de kan så stå for forhandlingerne med hende og eventuelt føre sagen videre.

Som jeg læser din forklaring er hun reelt set kun ude på at "snyde" dig til ikke at købe andelen.

Alternativt kan du jo lade chancen gå dig forbi, blive fyret (uberettiget) og lade din fagforening tage kampen om bod. Starte selvstændigt (hvis det er muligt i din branche) og "tage" dine kunder med dig, ved at fortælle dem at du starter for dig selv.

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 20:29

Tak for jeres svar.

Jeg ved ikke om I har forstået mig ret, men vil lige prøve at forklare. ;-)

Jeg er ansat med forkøbsret på min andel af anpart. Nu er min andel sat til salg og denne andel er blevet nyistandsat for 1 år siden.

Jeg fik tilbudt at købe andelen. Hvis jeg sagde nej så vil den blive solgt til en anden (allerede eksisterende køber / hendes elsker) og der vil ikke blive brug for mig i firmaet længere, dermed skulle jeg afskediges. Jeg valgte at sige ja til at købe for at beholde mit arbejdsplads som jeg er glad for og har været der i 10 år. Men når jeg sagde ja så kom alle de problemer jeg nævnte ovenfor.

Det er ikke uberettiget fyring jeg får hvis en anden overtager / køber min andel.

Vedrørende husleje så forstår jeg ikke hvordan den ikke har med mig at gøre.

ApS ejes af hende. Ejendomsselskabet ejes af hende. Det er hende der hver måned indbetaler husleje fra sin omsætning ind til Ejendomsselskabet. Årligt husleje på 400.000 kr..Denne husleje er fastsat af en advokat.

Nu forstår jeg ikke hvorfor jeg skal betale 200.000 årligt i husleje til hendes Ejendomsselskab.

Det må være i hendes interesse at jeg skal betale så høj husleje som muligt. Når jeg sammenligner med huslejen andre betaler i min branche så ligger den for min andel 60.000 kr. over gennemsnittet årligt. Jeg bruger reelt kun 50 kvadratmeter.

Det største problem for mig er det at jeg skal betale husleje for uudnyttede lokaler, for 200 kvadratmeter som jeg ikke bruger.

Jeg ved godt at når jeg køber mig ind så køber jeg halvdelen af anpartsselskabet og dermed skal betale for halvdelen af huslejen. Men vores interesser er forskellige, hun står som ejer af lokaler og jeg står som lejer. Det er ikke mit problem at hun ikke vil udleje tomme lokaler til andre. For de 400.000 kr årlig der indbetales til husleje bliver der betalt til lån i banken, renter, ejendomsskat mm., og der er overskud efter skat som hun får. Det vil sige hun / hendes ejendomsselskab kommer at tjene penge i at udleje til mig.

Smile

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:24

Hej Leno,

måske du skulle fortælle os hvilken branche du er i. Der er et eller andet her.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 21:29

Sundhedssektor.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)