Jeg er i gang med at finde leverandører i Kina (og eller Syd Korea) til import af kosmetik. Det er en ny branche for mig, så meget er nyt.
Jeg har fundet en leverandør i Kina, som ser prof ud og som har de produkter vi søger, MEN hvordan finder jeg ud af om deres produkter er EU godkendt?
Selv siger de at de har mange Europæiske kunder, her i blandt TOPSHOP som har godkendt deres fabrik. Jeg har fået en SUQ (Supplier Qualification Program Assessment) rapport som er udarbejdet af Intertek.
Så bør du holde dig fra import fra østen, du har ingen mulighed for gennemsku om produkterne indeholder stoffer som er forbudte i EU. Om firmaet har div. certifikater siger jo intet om hvad de kommer i produkterne.
Det er dig som importør der har ansvaret for at produkterne lever op til EU lovgivning.
Tak for dit svar :) jeg ved fra vores konkurrenter at de selv får deres produkter fra østen og skal vi kunne konkurrere til fornuftige priser er det Østen vi må få vores varer fra. Sådan ser vores strategi ud lige nu.
Så spørgsmålet er; HVORDAN man sikre sig indholdet, det må da næsten være muligt at få dem testet et sted?
For jeg er med på at deres certifikater ikke behøver at betyder noget som helst.
Jeg vil helt sikkert anbefale dig at finde en leverandør her i EU, det gør det nemmere for dig og du skal ikke tænke over om produkterne indeholder ulovlige stoffer og om dine produkter overholder loven omkring indholdsfortegnelsen(altså det der står trykt bagpå med hvad produktet indeholder) Såfremt dit produkt ikke overholder gældende EU regler omkring det skal du sætte klistermærker henover med korrekt infomation som overholder loven.
Du skal også tage højde for told og gebyr når du importere uden for EU. Og så dyrt er det hellere ikke indenfor EU(køber selv neglelak til omkring 3 kr indefor EU)
Så spørgsmålet er; HVORDAN man sikre sig indholdet, det må da næsten være muligt at få dem testet et sted?
Det er stor set umuligt at sikre sig 100 % Kemisk analyse er en rigtigt dyr fornøjelse når du ikke ved hvad du evt leder efter. I modsætning til hvad mange tror så er ingredienser til kosmetik ikke specielt dyrere så det burde nok kunne lade sig gøre at finde en konkurrence dygtigt producent i EU. Tænk på hvad fordele det giver mht leveringstid, transportomkostninger, sprogvanskeligheder. I øvrigt kan du jo også slå på at produktet er fremstillet i EU.