men vel kun hvis det er aftalt til - ex her 1 års løbetid
Enig. Der skal aftales en tidshorisont for lånet. Men der kan jo aftales en anden kurs for indfrielse før tid. Det vigtige er også her at kursen her afspejler en markedspris.
Jeg er egentlig enig i de allerede fremkomne indlæg.
Jeg undrer mig derimod lidt over, at trådstarter har et holdingselskab og et driftsselskab, som hver især er ejet af samme person. Hvorfor og hvad er formålet?
Jeg ville i den forbindelse se lidt på en skattefri aktieombytning, således driftsselskabet blev ejet af holdingselskabet.
Der kan selvfølgelig være nogle helt specifikke forhold for denne konstruktion, men det er dog sjældent.
Mht. driftselskabet som ikke er ejet af mit holding, har jeg tænkt mig at min samlever skal overtage denne på et tidspunkt. Jeg ved dog ikke om det retfærdiggør den konstruktion jeg har, vil det give menning at kigge på en skattefri aktieombytning alligevel?
il det give menning at kigge på en skattefri aktieombytning alligeve
Der kunne være en ide i at lave en skattefri aktieombytning, men hvis det er meningen at din samlever skal overtage det kan det overvejes at gøres som et led i overdragelsen til vedkommende. Det giver dig mulighed for at opsamle vederlaget for dit driftselskab i holding.
il det give menning at kigge på en skattefri aktieombytning alligeve
Der kunne være en ide i at lave en skattefri aktieombytning, men hvis det er meningen at din samlever skal overtage det kan det overvejes at gøres som et led i overdragelsen til vedkommende. Det giver dig mulighed for at opsamle vederlaget for dit driftselskab i holding.
Helt enig Henrik
Det er den helt klare fordel - Derudover har jeg set eksempler med et personligt ejerskab af flere selskaber, at der er et selskab med overskud og et andet med et underskud, hvor eks. sambeskatningen ville være en fordel, idet man derved undgår nogle tvivlsomme faktureringer imellem selskaberne, som savner en reel begrundelse.
Som tillæg til Tonnys udemærket kommentar så gør det også i forhold til trådens oprindelige udgangspunkt det mere enkelt at låne penge direkte mellem selskaberne som ligger under samme Holding.