Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Give Indskud / investere i et selskab fordele/ulemper

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Har efterhånden læst mig til rigtig meget viden herinde. Og nu blev det så min tur til at stille et spørgsmål.

Kort intro: Jeg har haft et personlig ejet selskab i 3 år nu, som jeg har drevet alene. Nu står jeg så og skal være en del af et andet selskab i en periode med mit eget CVR nr. for efter noget tid så at skulle overtage dette selskab.

Mit spørgsmål!

Jeg påtænker at lave et IVS selskab i stedet, da det på sigt vil være mere fordelagtigt for mig og have den "nye" virksomhed som et ApS. Jeg skal jo så arbejde i virksomheden i et år eller to, og derefter overtage. Når jeg skal overtage har jeg selvfølgelig brug for noget kapital. Her tænker jeg så at overtale min far til at indskyde noget, enten fra hans ApS eller ham personligt. Men har han nogen evt. skattemæssige fordele, eller anden grund til at skulle gøre dette for mig eller kan jeg ligeså godt gå i banken? Jeg tænker jeg kan vel undgå renter osv. osv. Beløbets størrelse er ikke noget han ikke ville kunne undvære, men det er sådan hos os at man ikke bare "får" noget. Så jeg skal betale pengene tilbage til ham, men uden nogen tjener noget på det.

Håber jeg har formuleret mig forståeligt. Lad os symbolsk antage at jeg skal give 100.000,- for overtagelse af firmaet, og jeg skal bruge en investor til det fulde beløb, og derefter afdrage 10000,-  om året.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:21

Læs gerne lidt om IVS her, så du kan beslutte om det er værd at gå den vej eller om du skal gå direkte til ApS IVS FORKLARET 

Din far må gerne låne dig 100.000 kr uden renter - men der er ikke nogen skattefordel for ham. Han må ikke låne dig pengene fra sit ApS da du er i den kreds af nær familie hvor det vil være et ulovligt aktionærlån, så det skal være fra ham personligt - og gerne uden renter i nær familie. Så kan du betale det tilbage til ham uden skatte konsekvens med egne beskattede midler. Hvis han i stedet låner pengene til dit selskab skal der rente på svarende til markedsrente men selskabet kan betale tilbage med overskud efter skat.

Jeg ville nok tage en revisor ind over til den helt konkrete rådgivning, men håber at ha givet lidt første svar

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:34

Tak for svar. Der kan man bare se - jeg anede ikke at han ikke måtte indskyde fra sit firma til mit. Så er den del jo afdiskuteret. Jeg vil os vende den med min revisor inden jeg foretager mig noget. Men det er altid rart med lidt meninger og viden på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56

Jo til dit firma som lån mener jeg godt han må som også beskrevet på markedsvilkår og tilbagebetatiling fra selskabet (med skattede midler) - det er lån fra et selskab til et andet og den ville jeg tro var OK - (han får ikke udgift ud af det til fradrag i selskabet men rente ind),   men ikke til DIG som person -et sådan lån ville være aktionærlån.

Godt i alle fald du vender den med revisor så jeg ikke står alene med det første om OK fra selskab til selskab, men også så det overvejes hvor den rente du skal af med er bedst at ha skattemæssigt for din far og evt afskrivning ved tab af lånet

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)