Hej.
Jeg har læst at man ikke er momsberettiget hvis ens virksomhed omsætter for mindre end 50.000 årligt. Vi har ikke omsat for så meget, men har alligevel betalt moms. Er der nogen der ved om det er muligt at få refunderet momsen?
Der gik lidt forvirring i den synes jeg, men jeg prøver lige
1 -
Man kan godtvære momsberettiget hvis man omsætter for mindre end 50.000 kr på 12 mdr i træk. Det er bare at stifte virksomhed og sætte kryds i moms. Det er den anden vej rundt.
Man er ikke momspligtig hvis man ved man ikke kommer over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode. Læs MOMSPLIGT . Du kan altså sagtens registrere dig for moms hvis du vil drive en virksomhed frem - der er ikke en minimumsgrænse for registrering
2 -
Hvis man ikke selv er momspligtig, så kan man ikke få moms man har betalt ved køb tilbage men man skal heller ikke selv lægge moms på ens salg.
3 -
Om man kun sælger til private, og VED man holder sig under 50 t i oms på 12 mdr så kan der være fordele ved ikke at være momsregistreret, da ens privatperson kunder jo ikke kan trække momsen fra. Hvis man sælger til virksomheder og selskaber som kan trække momsen fra, så vil det ud fra moms perspektiv være langt klogest at være registret så man kan trække momsen fra
4 -
Du skal føre samme regnskab som moms registreret eller ikke momsregistreret og opgive dit overskud til skat. Eneste forskel er, at du i sagens natur slipper for momsregnskab når du ikke er registreret
Kom bare igen hvis du vil høre mere om hvordan man stifter virksomhed - Den med at bede kunderne om momsen tilbage, var givet Martins spøg. Dels har du jo ikke faktureret dine kunder med moms så kunderne ville måbe så det var nok dine leverandører som Martin mente du skulle bede forære dig momsen tilbage - men da de skal af med den til skat, tror jeg projektet er ganske meget op ad bakke 
vh John Hannover