Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man få refunderet sin moms?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Grenaa
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har læst at man ikke er momsberettiget hvis ens virksomhed omsætter for mindre end 50.000 årligt. Vi har ikke omsat for så meget, men har alligevel betalt moms. Er der nogen der ved om det er muligt at få refunderet momsen?

Mvh.

Laurits

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 09:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er det jo dine kunder, der har betalt momsen??

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 09:15

Hej Laurits.

Jeg er ikek helt sikker på jeg forstår spørgsmålet, men nu prøver jeg at give et svar så må du lige skrive hvis det ikke giver mening.

Fordelen ved at registrere sin virksomhed, selvom du ikke når en omsætning på 50.000 kr. er at du stadig har mulgihed for at trække nogle af dine investeringer fra. Samtidig er det en fordel hvis du hovedsageligt handler b2b.

Men du er ikke momsfritaget fordi du ikke har haft en omsætning på under 50.000 kr. Der giver de nemlig lige præcis muligheden for at du ikek skal bekymre dig om alt det med moms, bare du påskriver din indkomst på årsopgørelsen.

Du kan læse lidt om det her: http://startvaekst.dk/moms-ved-start-af-virksomhed

Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 25
Fra  www.festfest.dk Skrevet kl. 09:25

Hej Laurits,

Det er korrekt at du ikke behøver at momsregistere dig, hvis din virksomhed omsætter for under kr. 50.000 om året. 

Men er du momsregistreret? Hvis ikke, kan du heller ikke trække momsen fra på dine køb. 

Bh. Jeppe.

Jeppe Juul Søes

info@festfest.dk

www.festfest.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:04

Hej Laurits,

Du kan ikke få momsen tilbage fra SKAT. Dine kunder har modtaget en faktura fra dig med moms, og har derfor fradraget den i deres regnskab.

Så hvis du skal have momsen tilbage, så skal du ringe til dine kunder, og spørge dem om det vil betale momsen tilbage til dig.

Hvis du i stedet har private kunder, så har de ikke fradraget momsen, men er jo momspligtige af deres forbrug (moms er en forbrugsafgift, som du opkræver på vegne af dine kunder).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Lysfelt:
Så hvis du skal have momsen tilbage, så skal du ringe til dine kunder, og spørge dem om det vil betale momsen tilbage til dig.

?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27

Laurits Espeholt:

Hej.

Jeg har læst at man ikke er momsberettiget hvis ens virksomhed omsætter for mindre end 50.000 årligt. Vi har ikke omsat for så meget, men har alligevel betalt moms. Er der nogen der ved om det er muligt at få refunderet momsen?

Der gik lidt forvirring i den synes jeg, men jeg prøver lige

1 -

Man kan godtvære momsberettiget hvis man omsætter for mindre end 50.000 kr på 12 mdr i træk. Det er bare at stifte virksomhed og sætte kryds i moms. Det er den anden vej rundt.

Man er ikke momspligtig hvis man ved man ikke kommer over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode. Læs MOMSPLIGT . Du kan altså sagtens registrere dig for moms hvis du vil drive en virksomhed frem - der er ikke en minimumsgrænse for registrering

2 -

Hvis man ikke selv er momspligtig, så kan man ikke få moms man har betalt ved køb tilbage men man skal heller ikke selv lægge moms på ens salg

3 - 

Om man kun sælger til private, og VED man holder sig under 50 t i oms på 12 mdr så kan der være fordele ved ikke at være momsregistreret, da ens privatperson kunder jo ikke kan trække momsen fra. Hvis man sælger til virksomheder og selskaber som kan trække momsen fra, så vil det ud fra moms perspektiv være langt klogest at være registret så man kan trække momsen fra

4 - 

Du skal føre samme regnskab som moms registreret eller ikke momsregistreret og opgive dit overskud til skat. Eneste forskel er, at du i sagens natur slipper for momsregnskab når du ikke er registreret

Kom bare igen hvis du vil høre mere om hvordan man stifter virksomhed - Den med at bede kunderne om momsen tilbage, var givet Martins spøg. Dels har du jo ikke faktureret dine kunder med moms så kunderne ville måbe så det var nok dine leverandører som Martin mente du skulle bede forære dig momsen tilbage - men da de skal af med den til skat, tror jeg projektet er ganske meget op ad bakke  Smile

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)