Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af indskud til ApS efter nye regler

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Mar 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har netop erfaret at indskuddet for at starte et ApS er faldet fra 80.000 til 50.000 - vil det så være muligt at trække 30.000 ud skattefrit?

Mvh

Madsb

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30

desværre nej

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Mar 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:05

Tak for svaret :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:53

Du kan nedsætte din kapital til kr 50.000, og udlodde de kr. 30.000. Hvis selskabet er stiftet ved kontant indskud af kr. 80.000 vil jeg ikke mene, at det udløser skat. Men der gælder ret mange forskellige regler alt efter hvornår selskabet er stiftet, så det skulle ikke undrer mig, hvis det udløste skat.

mvh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:15

:

Du kan nedsætte din kapital til kr 50.000, og udlodde de kr. 30.000. Hvis selskabet er stiftet ved kontant indskud af kr. 80.000 vil jeg ikke mene, at det udløser skat. Men der gælder ret mange forskellige regler alt efter hvornår selskabet er stiftet, så det skulle ikke undrer mig, hvis det udløste skat.

mvh

Det er jeg ikke enig i...

En kapitalnedsættelse frigør jo kun den bundne kapital til de frie reserver.

En udlodning i form af udbytte vil udløse udbytteskat efter de gældende regler.

Der har så vidt jeg erindrer kun været én særregel på dette område, og det var da kapitalkravet for anpartsselskaber blev nedsat fra kr. 200.000 til kr. 125.000, hvor der indenfor en begrænset periode kunne foretages en kapitalnedsættelse og udbetaling af kr. 75.000 uden skattemæssige konsekvenser. Anskaffelsessummen for anparterne blev ligeledes nedskrevet for kapitalejeren.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20

:
Jeg tror ikke man kan uden det absolut udløser skat desværre - og jeg tror så også at kapitalnedsættelsen skal meddeles ud selv om det udløser skat, men den del er jeg ikke sikker på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:04

Hvis jeg læser ligningslovens 16 A, så står at man kan søge skat om tilladelse til, at udlodning i forbindelse med kapitalnedsættelse skal betragtes som afståelse. Åbner det ikke for nogle muligheder?

mvh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:44

:

Hvis jeg læser ligningslovens 16 A, så står at man kan søge skat om tilladelse til, at udlodning i forbindelse med kapitalnedsættelse skal betragtes som afståelse. Åbner det ikke for nogle muligheder?

mvh

Hej Andreas

Hvis du læser den juridiske vejledning, så er det helt klart, at det kun er i helt speciifikke tilfælde, hvor SKAT kan give dispensation.

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1946382&chk=209219

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48

:
Hvis jeg læser ligningslovens 16 A

Muligheden består vel reelt efter § 16A i et valg mellem udbyttebeskatning eller beskatning efter aktieavancebeskatningsloven. Afhængig af kursen for de pågældende anparter kan det måske være alt lige fra skattefrit til ?. Det må en konkret beregning vise om det er en farbar vej og herunder om den har den fornødne forretningsmæssige begrundelse (ændring af krav til anpartskapital er ikke nok i sigselv)..

/Henrik

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)