Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Byg dit eget (billige) fotobord.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Du skal have højere F-stop på dit kamera, din antennen er ude af fokus - Det skyldes at din kameraer skruer ned for F-stoppet for at kompensere for det manglende lys ... kan du ikke få nogle kraftigere pærere til dine lamper?

Hej Mikkel.

Umiddelbart er der massere af lys, kan det ikke skyldes kameraet? Det er efterhånden en 2-3 år gammelt, og selv dengang var det i den billige ende ifht. at det er et spejlrefleks.

Jeg prøvede at finde de kraftigste pærer, og hvad jeg kunne snuse mig frem til i Danmark så var det dem fra greenline på 23 W :) Men hvis du kender nogle der er bedre og passer i et e27 gevind, så sig endelig til!

Alt i elektronik hos evermart.dk

Fra Skælskør
Tilmeldt 25. Dec 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 09:13

Super ide. Jeg syntes resultatet er fremragende. Thumbs up herfra. 

Tømrerfirmaet Martin Larsen fra Skælskør (Vestsjælland)

Fra Tranum
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 21:26

Hej Christian

Do It Yourself projekter er jo i tiden, enten fordi vi har glæde af at lave ting selv eller fordi vi er en nation af tilbudsjægere.

"Kan du ikke lave det billigere?" "Jo da, hvor meget dårligere vil du have det?" Ønsket om at gøre ting billigere ender ofte med at resultatet bliver dårligere.

Hvorfor lægger de store brands så mange penge i gode reklamebilleder? Fordi det virker! Dårlige billeder sælger dårligere end gode!!!!

Her er en af de bedste - Peter Balanger - hvor han laver et forsidefoto for MacWorld:

">Hvis man lige tæller hans lys, så er det 6 på højre og 4 på venstre side. Og man kan se at han flytter en masser undt på dem, inden han finder de rigtige positioner. Pointen er ikke at mange lys er nødvendig for de fleste tilfælde, nogle gange er et lys nok.

Det er tankevækkende at så mange giver dit billede så uforbeholden ros, og blot to personer har lidt negativt at sige. Uskarp antenne ser amatørmæssig ud. Du har ikke kontrol på det som hedder dybdeskarphed. Det andet var forslag om diffusor, for at lave blødere lys. Det tredje at det er overeksponeret på oversiden. Diffusorer ville ikke spille nogen rolle her, da der ikke er nogle skygger. Overeksponeringen skyldes heller ikke mangel på diffusor, men retningen på lyset (en af lamperne), hvor det bliver for meget direkte refleksion fra den, og hverken overfladen eller farven bliver rigtig.

Nu er måske dine kunder ligeglade om den boksen du sælger dem, ser helt ens ud med det du viste i din webshop. Men jeg vil påstå at den ikke ser ud som på dit billede. For andre webshopejere, hvor det er vigtig at gengive farverne rigtig vil det ikke være så godt at bruge dit opsæt som det er. Man KAN jo håbe på at ens kunder har lige lidt forstand på billeder som en selv.

Det jeg prøver at sige er at nettet flommer over af webshops. Hvad er differentieringfaktorene?  Design,  usability og information (og pris). Hvis alt andet er ens, vil et godt bilde sælge et produkt bedre end et dårlig billede. Du kan være heldig og få acceptable bilder, men måske ikke konsistent. Og du skal måske bruge ret megen tid. Tid du måske heller skulle brugt på din kerneforretning.   

Den digitale kamerarevolution har gjort det så nemt at bruge kameraer, at har man et kamera, så er man fotograf. I og med at det er en selv som tager billedet, forsvinder også ens kritiske sans.

Vel, det skal lidt mere til end at bygge et bord og købe lamper:

* Hvorledes sætter man lyset i forhold til materialet, farver og form? (Tips: Hvis man vil lære lidt om dette, så køb bogen "Light - Science and Magic".)

* Hvorledes håndterer man refleksioner? Metal? Glas? Plast? Træ? Tekstiler? Smykker?

* Hvorledes sørger man for rigtig dybdeskarphed? (Tips: Du skal have MASSE lys tilgængelig. Det nytter ikke med så svage lamper som du har valgt.)

* Hvilke lyskilder vælger man for at kunne gengive farver rigtig? (Tips: Det kan du ikke med de lamper du har købt. Man skal IKKE bruge energisparelamper, da de ikke er fuldspektrede - dvs. at de ikke KAN gengive alle farver. Måske lige meget med en elektronisk boks, men ikke for andre forbrugervarer. Desuden er ikke 5000K hvidt lys, men lidt varmt)

* Hvorledes setter man hvidbalancen rigtig? (tips: Meget dårlig idé at lade kameraet håndtere det med Auto WB. Det går måske fint på grå objekter, men med en gang der er stærke farver i billedet, vil hvidbalancen påvirkes og give fejl farver.)

* Hvorledes sikrer man at skærmen på din PC/mac er farvekalibreret, så du får farverne rigtige, når du efterbehandler billedet? (Tips: Brug farvekalibreringsudstyr for skærme, f.eks. en Color Munki fra Xrite til 2300 DKK).

* Hvordan kobler man sammen kamera og PC/mac, så man får op billedet på skærmen med en gang man har taget det? (Uvurderlig hjælpemiddel.)

* Har du styr på billedbehandlingsprogrammet dit, så du kan retusjere, maske og skalere dine billeder?

Det findes masser af bøger og information på nettet, så du kan sagtens sætte dig ind i det meste af dette. Men, ærlig talt, har du ikke en business at drive? Burde du ikke heller bruge tiden på at få trafik til din site, skrive blogs, networke, holde øje med nøgletal, analysere på produkt/kundesegmentløsnomhed etc. Går biksen så godt at du har tid til at lære dig at fotografere, så burde du ha råd til en fotograf. Men, det er dit valg.

For ordens skyld; jeg har vært professionel fotograf, og tager fortsat betalte foto-opdrag ved siden af andet arbejde. Vurderer nu at starte med noget helt andet, og da vil jeg leje ind en fotograf til at lave mine produktbilder, ansatbilleder, virksomhedsbilder, årsberetningsbilder etc., fordi jeg vil prioritere at drive virksomheden fremfor at agere fotograf - selv om jeg godt kunne gøre det selv. Jeg kunne godt tegne og trykke mine egne business cards, lave min egen webside, jeg kunne også agere arkitekt, jeg kunne nok også bygge en fabrik og de maskiner jeg trænger. Men det er nok ikke så smart.

mvh Øyvind

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 23:00

Hej Øyvind.

Det lyder til at du er rigtig skarp til faget, og det har jeg respekt for. Men meget af det du pointere i dit indlæg ligger rimelig langt fra intentionen med mit oprindelig. Det er to helt forskellige scenarier vi kigger på.

1: Jeg skrev i mit første indlæg at jeg aldrig har arbejdet med fotografi før dette, så hele instruktionen i hvordan man sætter lys ligger ret langt fra mine kompetencer pt.

2: Det er på ingen måde ment som et retfærdigt alternativ til en professionel produkt fotograf, det er et fotobord til 875 kr.- som jeg egentlig selv er meget tilfreds med (og ser ud til at andre tænker det samme), og skal på ingen måde sidestilles med en professionel der lever af det.

3:

Øyvind Strøm:
Det jeg prøver at sige er at nettet flommer over af webshops. Hvad er differentieringfaktorene?  Design,  usability og information (og pris). Hvis alt andet er ens, vil et godt bilde sælge et produkt bedre end et dårlig billede. Du kan være heldig og få acceptable bilder, men måske ikke konsistent. Og du skal måske bruge ret megen tid. Tid du måske heller skulle brugt på din kerneforretning.

- Som nystartet virksomhed ligger jeg mest vægt på hvad der giver værdi for kunden der bestiller et produkt. I dette tilfælde vurdere jeg at de penge jeg sparer på en professionel fotograf her i starten, bedre kan bruges andet steds (f.eks. skal jeg til at skrive danske manualer til alle mine produkter, der skal trykkes og vedlægges samtlige ordre. Der skal produceres instruktionsvideoer osv. osv.) hvilket jeg mener har langt højere værdi end hvorvidt farvekoden er korrekt og stemmer 100 % overens. Uden at kunne understøtte følgende udsagn vil jeg mene at 95 % af alle mine kunder vil mene at billederne er gode nok, især fordi produkterne i de fleste tilfælde alligevel bliver gemt af vejen bag tv/computer skærme.

4: Det er lidt som at sammenligne en billboard reklame på times square med en på et busstoppested - ja billboarded virker bedre, men bustoppestedet er det første skridt på vejen.

Det var ikke meningen at du eller andre fotografer skulle føle sig stødt over mit indlæg, men det er lidt at sammenligne æbler med appelsiner.

Jeg håber du får en god weekend alligevel.

Med venlig hilsen

Christian

Alt i elektronik hos evermart.dk

Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 272
Fra  BlivProjektleder Skrevet kl. 23:09

Lækre billeder du fik taget, det ser godt ud :)

Fra Tranum
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 09:01

Hej Christian

He he, skal nok få en god weekend alligevel. :-)

Ja, jeg er klar over at 95% af alle dine kunder vil mene at bilderne er gode nok. Det er også fint, for din virksomhed, med den type produkter du har. For de som ikke har produkter hvor det er ligemeget hvordan billedet ser ud er det ikke 95%. Det er måske mere de mit indlæg retter sig i mod.

Du planter en idé hos mange, jeg giver (forhåbentlig) et indspil som gør at man tænker sig om og træffer en kvalificeret beslutning.

Jeg forstår dilemmaet om hvad man skal bruge penge på fuldt ud, når man starter op. Har siddet i samme situation selv.

Jeg ønsker dig all mulig lykke med din virksomhed og din fotografering, og god weekend til dig også. :-)
mvh Øyvind
Side 2 ud af 2 (16 indlæg)