Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulentkontrakt, undervisere: er det normalt at afgive "uigenkaldelig brugsret" af sit materiale til firmaet, man laver kursus for?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jul 10
Indlæg ialt: 6
Fra  Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil bare høre om noget har erfaring med immaterielle rettigheder i forhold til det materiale, man bruger som konsulent, når man underviser i virksomheder. Jeg er erhvervspsykolog og er blevet præsenteret for en kontrakt, der inkluderer "uigenkaldelig, tidsubegrænset brugsret til undervisningsmaterialet". Jeg har ikke noget i mod at de bruger materialet til dét formål det er skabt, nemlig at hjælpe medarbejdere med dét de var på kursus i. Og jeg kunne ikke forestille mig at jeg ville kalde mit materiale tilbage ; ). Det lyder bare lidt voldsomt, at man afgiver denne uigenkaldelige brugsret - som om de nu kan gøre hvad de vil med materialet. Er det helt normalt? Eller er der noget jeg lige skal passe på med? 

1000 tak for jeres indspark!

Vh

Elisabeth

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

"er det normalt at afgive "uigenkaldelig brugsret" af sit materiale til firmaet, man laver kursus for"

Nej :-)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:
Det lyder bare lidt voldsomt, at man afgiver denne uigenkaldelige brugsret - som om de nu kan gøre hvad de vil med materialet.

Nu afgiver du ikke noget ved at give dem brugsret. Du har stadig ophavsretten vil jeg formode. Du giver dem retten til at benytte materialet. Måske der blot skal skrives lidt mere detaljeret om, hvad brugsretten omfatter.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen problemer i det. Det er en brugsret og ikke ophavsret.
De sikrer sig bare at du ikke bagefter begynder at sende regninger for brug af kursusmaterialet internt hos dem.

Det er det samme med software, der køber du også en tidsubegrænset brugsret. (Med mindre det er noget abonnementshalløj)

 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:
uigenkaldelig, tidsubegrænset brugsret til undervisningsmaterialet

Det kan vel dårligt være anderledes?

Det de vil have er, at du ikke kan trække brugsretten tilbage. - At du ikke kan trække den tilbage er jo ikke det samme som de har uindskrænket brugsret.

Så egentlig vil de bare sikre sig at du ikke om et år kan ringe og sige. 'Nu må i ikke bruge materialet længere'.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

men jeg ville tilføje efter ordet brugsret "]uigenkaldelig, tidsubegrænset brugsret til undervisningsmaterialetbrugsret gælder internt i selskabet xxxx, Brugsretten tilhører eksklusivt selskab xxx og må ikke videresælges eller videregives til andre personer, selskaber eller virksomheder uden ophavsretshavers udtrykkelige godkendelse"

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jul 10
Indlæg ialt: 6
Fra  Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres rigtig gode og brugbare kommentarer. Har nu fået specificeret brugsretten. Tak!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)