Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uenighed mellem 2 ligeværdige ejere af ApS

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 19. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer på Amino.dk

En partner og jeg har købt et ApS sammen i december 2013 med ligestore indskud.

Jeg ønsker en 3. part med som ejer, således at vi ejer 33% hver, dette ønsker min partner ikke. Hvad kan jeg gøre?

Derforuden er vi ikke enige om forretningsplan og strategier og kunne også godt bruge et godt råd i forbindelse med dette.

Jeg håber I kan hjælpe mig.

De bedste hilsner

Sabrina

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 15:43

Gå på kompromis.. Hvis I ikke kan blive enige omkring tingene og I hver ejer 50%, så er det jo svært - og hvis I allerede nu er uenige, så bliver det svært i fremtiden. Men jeg synes I skal finde ud af, hvem af jer der skal have det endelige ansvar. Eller også skal I dele jeres ansvarsområder op mellem jer!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 15:44

Hej Sabrina
Hvis i ikke er enige om den strategi i har lagt og oprettet selskabet med så er det gældende kontrakt der er afgørende.
Nu ved jeg ikke hvad i har skrevet ind i jeres kontrakt med hensyn til ophør og uenighed.
Det er jo indivuelt hvordan man strikker det sammen.

Det lyder da ikke godt i er så uenige om forretningsplan osv.
Hvordan kan det være? Har i da ikke lavet grundarbejdet med forretningsplan og strategi inden i stiftede virksomheden?

De Bedste Hilsner
Ronni 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:47

SabrinaLA:
Hvad kan jeg gøre?

Intet!

Det er derfor enhver advokat eller anden form for rådgiver ville have frarådet jer et 50/50 split.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01

eller hvis I ville ha 50/50 at indgå en detaljeret ejeraftale som er 100% must i alle selskaber med flere ejere OG i I/S. Den skal regulere alle forpligtelser, alle rettigheder og alle spørgsmål der kan dukke op, inkl. f.eks. udtræden, forkøbsret osv

Kan I ikke blive enige, så må I lukke og du må starte et andet selskab med den 3 part du vil ha ind. Uden ejeraftale kan I risikere at køre hinanden i sænk, så find en mediator der vil sidde med jer, gerne en advokat mod penge eller en god forretningskyndig neutral person og prøv så først at finde enighed

Læs her om den ejeraftale som i i den grad nu mangler http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html og få lavet en sådan snarest - og så med evt plads til det tredie ben du vil ha ind

Det er dig der vil den store ændring med en 3 mand ind, så det er dig der skal bære det store læs med at finde en mediator og samtidigt skal holde fanen højt og selskabet i god gænge mens i løser det

Løser I det ikke og du ikke tror på forretningsplan osv, så luk eller tilbød makker dine anparter til egenkapitalværdi med evt goodwill

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:13

Cookie - John Hannover:
Kan I ikke blive enige, så må I lukke

Så let er det jo ikke. Det kræver stadigvæk at der er enighed om at lukke ned. Nøgtern set hvorfor skulle "modparten" være interesseret i en ændring? Det er desværre ikke så let som ved et I/S hvor man bare kan træde ud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
Kan I ikke blive enige, så må I lukke

Så let er det jo ikke. Det kræver stadigvæk at der er enighed om at lukke ned. Nøgtern set hvorfor skulle "modparten" være interesseret i en ændring? Det er desværre ikke så let som ved et I/S hvor man bare kan træde ud.

nej vist ikke let når man ikke har ejeraftale netop med evt udtræden aftalt, hvis ikke parterne kan blive enige om en trediepart ind eller om at forsætte 50/50 og ikke er enige i forretningsplanen heller, så er mit råd til DEM at de skal lukke. Nøgternt set, hvis der er uenighed om forretningsplan og hele fremtiden burde begge være interesserede i en løsning - evt må den anden købe trådstarters 50% på nogle fornuftige vilkår.

Den ene kan jo ikke lukke og ikke komme af med sine anparter med mindre den anden vil købe dem, så nej, ikke let - men langt bedre da end at ha et aps 50/50 hvor man er uenige om ejerskabs % fremover OG uenige om forretningsplanen.

Det nærmeste trådstarter kan komme for selv at komme ud af det, hvis ikke en neutral mediator kan løse knuden er at tilbyde den anden part anparterne til en fornuftig pris . evt over nogen tid

Yderste alternativ er at framelde sig som direktør og evt bestyrelse, og bare være 50% ejer efter måske lige en generalforsamling hvor de med stemmerne 50/50 indser uenigheden (de 50% risikerer at blive tabt men så er trådstarter dog ikke længere en del af den daglige drift) 

for mig forekommer fremtiden (hvis ikke mediator kan lykkes) i et 50/50 selskab med ueninghed om ejerstruktur OG forretningsplan som noget af det mere ulykkelige

Et ekstra problem er at hun formentlig ikke bare må starte konkurrerende med den anden part hun vil ha ind, når hun er hovedaktionær i alle fald, det må i alle fald så checkes

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22

Cookie - John Hannover:
for mig forekommer fremtiden (hvis ikke mediator kan lykkes) i et 50/50 selskab med ueninghed om ejerstruktur OG forretningsplan som noget af det mere ulykkelige

Jeg er ikke uenig med dig om at det er et ulykkeligt ægteskab. Et eller andet sted har jeg forståelse for den andens part situation. Hvis hun skal afgive en del af sin ejerandel - så er hun pludselig den der sidder med 1/3 af anparterne og måske sat uden for daglig indflydelse.  Du har jo givet dem den eneste løsning - dialog.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16

Henrik Koudahl:
Et eller andet sted har jeg forståelse for den andens part situation. Hvis hun skal afgive en del af sin ejerandel - så er hun pludselig den der sidder med 1/3 af anparterne og måske sat uden for daglig indflydelse. 
det har jeg i højeste grad også, så meget at jeg skrev til trådstater at det jo var hende der ville ændre og derfor hende der måtte skaffe dialogen Big Smile Jeg forstår sagtens den anden. Jeg er mere bekymret over, at de også er uenige om forretningsplanen men uanset hvad, om de får en 3 part ind eller ikke, så skal der en ejeraftale til. Måske skal hende der vil fastholde 50% har noget minoritetsbeskyttelse eller anden aktieklasse stemmemæssigt, bare der bliver en god ejeraftale alle 3 kan leve med, så kan det jo være en løsning - visse ting kræver flertal, andre ting beskytter en 1/3 ejer mod 2 andre rotter sig sammen - igen evt med en uvildig eller et par - til at skære igennem ved uenighed - det vil være naturligt i alle fald tror jeg

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16

I tilsyneladende mangel på indbyrdes aftaler, så er der jo intet i vejen for at trådstarter eksempelvis sælger halvdelen af sin ejerandel. Så ejerforholdet bliver 50 - 25 - 25.

Men ja det løser kun at få den 3. person med ind. Parterne må have haft en ide med deres aps. Foruroligende at man allerede nu er uenige om hvad vej man skal gå. Måske man skal gå til Udgangspunktet og det man var enig om fra starten. 

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)