Jeg har forelsket mig i et hus, der ligger i min baghave. Huset er en erhvervsejendom, der er godkendt til beboelse. Jeg kunne godt tænke mig at købe det og bruge det til ferieboligudlejning. Er der nogen herinde, der har forstand på det? Kunne man evt. starte et IVS, så jeg ikke hæfter personligt? Og er det virksomhedsskatteordningen, man skulle beskattes efter? Jeg starter helt på bar bund her, så alle gode råd modtages meget gerne. Huset er dyrt, så det ville nok blive en underskudsforretning de første mange år, men kunne med tiden generere en lille indtægt, når jeg om en hel del år har betalt noget af huslånet af med mine lønarbejdskroner....dvs den primære motivation er ikke indtjeningen, men i stedet, at jeg blot frygtelig gerne vil eje det lille hus, der ligger lige ved siden af mit.
Umiddelbart er en ivs et micro aps (så vidt jeg har forstået.)
Men skal du have banken til at yde lån til et jomfru ivs tror jeg altså du skal regne med selv at kautionere for det lån, og så hæfter du alligevel personligt.
(Bare Tom's tanker) - drømme og økonomi hænger sjældent særligt godt sammen...
1 IVS har selskabsskat af overskud og personlig skat af løn og har ikke som sådan med virksomhedsskatteordning at gøre, det er VSO
2 Hvis du vil ha huset i et selskab er det jo selskabet som har gælden og selskabet som skal betale lån og renter (og ikke din løn med mindre du låner selskabet penge (afdrag ikke en omkostning men renter er)
3 jeg vil tro at du kommer til at hæfte personligt uanset hvad i forhold til kreditforening og bank, så jeg tror ikke du får megen beskyttelse mod dem fra et IVS
Jeg har lige et par spørgsmål mere, hvis du har tid.
Hvis jeg opretter et enkeltmandsfirma (og hæfter personligt), køber huset og udlejer det, men ikke tjener nok til at dække alle omkostninger, så bliver det jo en underskudsforretning de første mange år. Kan jeg så trække underskuddet fra i den skat, jeg betaler af min lønarbejdskroner? Og er det overhovedet lovligt at starte et firma, hvis man på forhånd kan regne ud, at der vil gå en del år før konceptet begynder at give overskud.....det kan da blive dyrt for samfundet....
jeg ville fange en revisor om det - man må godt ha underskud men det er klart at formålet SKAL være at få overskud, men jeg ved ikke om jeg helt kan se værdien i at ha det i en virksomhed - hvor du vel skal køre kapitalafkastordning for at få renterne med - ellers er renter jo alligevel personlige - og du er med på at afdrag jo ikke er en omkostning men bare bytte af penge i bank mod nedbringelse af gæld så de giver ikke fradrag.
Jeg ville måske slet ikke ud i det hvis ikke afkast på få år kunne dække omkostninger til vedligehold, skat og renter men jeg synes den slags fortjener en revisor der ser de helt konkrete tal og rådgiver
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis du kan godt gøre at det er erhvervs-øjemed kan du godt drive et firma i flere år, og stadig trække fra. Det kan man læse mere om hvis man søger på forskellen mellem hobby virksomhed og så virksomhed.
I forhold til at du køber en ejendom od så vil leje den ud som feriebolig, tror jeg det har noget at sige om du bare udlejer den ligesom hvis man udlejer en lejlighed eller du vil drive det ligesom man driver et hotel. Men der skal nok nogle der ved mere om det for at vejlede om hvilken virksomheds form der er bedst.