Jeg tror ikke du har en kinamands chance for at ændre en større banks kreditpolitik bare 0,1% - hverken rente, gebyr eller kreditvurderingsmæssigt. Det er beslutninger der ligger så utroligt meget højere i bestyrelses/direktionsniveau, og de kender alt til det type ønsker.
Snarere vil du blive mødt med, at det kan være lidt en myte hvor vanskeligt det er at få konto, Jeg mener f.eks. Nordea øgede antal NYE erhvervskunder med 30% flere nye i 2013 end 14.
Jeg tror du skal sætte dig andre mål end de traditionelle. Hvis det er en lille bank, så kan du måske rykke lidt men ellers ville jeg koncentrere mig på i sagens natur at fortælle om de helt unge iværksættere og værdien i dem, uden at forvente at rykke banken, men:
Bankerne kan rykkes når det drejer sig om f.eks. forståelse af at IVS kan stiftes med egenerklæring op til 25.000 kr kapital, men KUN når bankerne laver en erhvervskonto som xxxxx IVS under stifelse.
Problemet for mange IVS stiftere er, at bankerne ikke rigtigt har forstået det nye produkt IVS
Hurtigere andgang til proff erhvervsrådgivere lyder også som et tema du kan ha held med - lige som bankerne kunne undervise på skoler (som dog ikke er vilde med det fordi det ligner reklame)
Mere støtte af denne type kunne også være en mulighed, hvor en bank direkte konkurrenceunderstøtte ungt iværksætteri http://newsroom.nordea.com/da/2012/07/09/nordeas-stotte-til-ivaerksaettere-har-vedvarende-effekt/ og her direkte til ansøgninger om støtte -her i kautions form for 2014
http://www.nordea.dk/Erhverv/Branchel%C3%B8sninger/Branchel%C3%B8sninger/Nordea+Iv%C3%A6rks%C3%A6tterfond/805512.html nok noget alle banker kunne være mere med i.
Du kan også arbejde for, at de laver et kort materiale du kan udlevere til alle der søger erhvervskonto. Rigtigt mange bliver fornærmede når banken skal ha personlig legitimation, vil se årsopgørelse, skal se forretningsplan og budget - inden de vil gå videre. Dette er en del af de krav bankerne i nyere tid har fået på sig i forbindelse med hvidvaskning, og et kort dokument der kunne udleveres til alle der søgte erhvervskonto med forklaring om disse krav, kunne nok afmystisifcere
Betydningen af, at alle kan få en så ensartet behandling som muligt er stor - og vigtigheden at, at alle kan få erhvervskonto, så længe de ikke er kendte dårlige betalinger er stor. Du får ikke flyttet gebyrpolitiken som den nu måtte være der hvor du skal holde foredraget, men du kan måske rykke dem i forståelse af, hvor vigtigt det er med erhvervskonto
Evt kunne unge startups samles i nogle færre afdelinger med rådgivere der havde special kompetence overfor netop unge startup virksomheder
My banker har udregnet at en erhvervskonto uden udlån i snit koster banken 750 kr og op (ved ex mange transaktion - op) og den del vil bankerne bare være mere og mere obs på at få dækket ind
Jeg har arbejdet med banker på ganske højt rådgivnings niveau i mange år og ved, at de er lyttende, men du skal i bestyrelsen eller direktionen for at rykke gebyr og rente politik (med mindre det er en lille landsbysparrekasse)
vh John H