Jeg gik på HTX og fik en kandidat som Software Ingeniør på universitetet og har absolut ikke fortrudt selvom det har været langt undervejs (3 år på HTX og 5 år på uni). Det er måske en mere teoretisk tilgang, hvor du ikke blot lærer at programmere, men kommer omkring alt der har med software at gøre: programmering, software arkitektur, netværk, databaser og hvordan databasestyringssystemer virker, programmeringssprog-lære (hvor du bl.a. udvikler dit eget programmeringssprog), sikkerhed, indlejrede systemer, innovation, entreprenørskab, forskning, projektstyring, og meget meget mere.
Det er en lang vej og ikke nødvendigvis noget for dig - og heller ikke et krav for at komme ud og arbejde som programmør - så du skal selvfølgelig, som med alt andet, overveje det grundigt. Nu har du under alle omstændigheder hørt lidt om det :-) Jeg valgte det fordi jeg som dig har programmeret siden jeg var meget ung, og havde nogle kammerater som "solgte" uddannelsen til mig. Jeg blev hængende i bl.a. fordi nærmest alt man foretager sig er super interessant, og fordi man fik chancen for at arbejde utroligt selvstændigt med egne projekter (ca. 50% tiden). Ikke noget af det der klasseundervisning, som jeg aldrig har været den store tilhænger af. Man skal selvfølgelig forberede sig på at skulle op i 6-8 eksamner årligt, så man lærer lynhurtigt at tale som en programmør. :-)
Men vælg noget der passer til din person og din hverdag.
Med venlig hilsen
Nikolaj