Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af Uddannelse som programmør.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nu er jeg snart 20år, og har prøvet at være på handelsgrundforløb uddannelse og højere forberedelses eksamen.
Jeg har programmeret siden jeg var 11-12år, derfor har jeg altid født det var ligesom det jeg skulle, men har valgt noget andet som uddannelse alligevel fordi jeg har følt at programmering skulle beholdes som en hobby.
Men jeg kan ikke klemme mig igennem en uddannelse der ikke interresserer mig, så nu vil jeg altså være programmør.

Men skal man virkelig tage den lange vej, selvom man har meget freelance erfaring osv? Altså som Datamatiker skal man blive IT-supporter først som tager 2,5år f.eks. ellers er det vejen igennem HF og til Uni.
Hvad ville i gøre i mit sted? 

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Mar 14
Indlæg ialt: 16
Fra  www.Billigflag.dk Skrevet kl. 08:24

Altså med din situation, ville jeg overveje elev vejen?

Har en kammerat der er programmør elev, og det er kun med korte studieophold, muligvis det var noget for dig? :)

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 08:54

Det kommer jo lidt an på, hvad niveu man kunne tænke sig at arbejde med programmering på - og om man overfor en arbejdsgiver kan sandsynliggøre sin viden og dygtighed.

Som datamatiker (som vist stadig har HHX, HTX eller STX som adgangskrav) får man en basisviden inden for det at arbejde med IT.  Alt efter valgfag kan det fx også være indenfor programmering.

Man lærer bl.a. om fordelene ved objektorienteret programmering og at bruge forskellige patterns og practices - og hvorfor man skal følge sådanne.  Datamatiker er en "kortere videregående uddannelse", og er nok den korteste vej du kan få papir på noget af din viden.  Der findes en del andre relevante uddannelser på højere niveau også.

Når det så er sagt, så findes der virksomheder, der kigger knap så meget på uddannelse - hvis man kan sandsynliggøre, at éns viden er på det rette sted.

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 09:04

Hey

Jeg gjorde det at jeg læste webintegrator på teknisk skole. Dengang var det PHP, men nu er det vist .NET
Det tager vist ikke engang 2 år. Samtidig med tog jeg matematik på C og B niveau.

Med uddannelsen som webintegrator plus matematikken kan du komme ind på datamatikeruddannelsen.

Det var sådan jeg gjorde, og er lige blevet færdig og læser nu videre med en PBA i Softwareudvikling.

Du skal være velkommen til at skrive en PM hvis du har nogle spørgsmål

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:27

Jeg har selv arbejdet som programmør i 15 år og havde interessen allerede i midt-80'erne da den bedst computer hed Commodore 64. Jeg har ikke taget en uddannelse i det men har lært alt hvad jeg kan i tidens løb.

En uddannelse kan give dig en masse teori som du kan bruge, men at arbejde med det og læse artikler af andre kan også give dig en bred viden. Som programmør skal man ikke være bange for at eksperimentere med kode og nye teknologier, men at være programmør idag betyder ikke kun at sidde og taste kode ind.

Det vigtigste i et job er at man har interessen i det - og hvis du har det med programmering (du skriver du at du har noget freelance erfaring) så prøv at se om du kan finde et job istedet. Måske med noget accept for at du tager noget teori ved siden af.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 09:31

Jeg gik på HTX og fik en kandidat som Software Ingeniør på universitetet og har absolut ikke fortrudt selvom det har været langt undervejs (3 år på HTX og 5 år på uni). Det er måske en mere teoretisk tilgang, hvor du ikke blot lærer at programmere, men kommer omkring alt der har med software at gøre: programmering, software arkitektur, netværk, databaser og hvordan databasestyringssystemer virker, programmeringssprog-lære (hvor du bl.a. udvikler dit eget programmeringssprog), sikkerhed, indlejrede systemer, innovation, entreprenørskab, forskning, projektstyring, og meget meget mere.

Det er en lang vej og ikke nødvendigvis noget for dig - og heller ikke et krav for at komme ud og arbejde som programmør - så du skal selvfølgelig, som med alt andet, overveje det grundigt. Nu har du under alle omstændigheder hørt lidt om det :-) Jeg valgte det fordi jeg som dig har programmeret siden jeg var meget ung, og havde nogle kammerater som "solgte" uddannelsen til mig. Jeg blev hængende i bl.a. fordi nærmest alt man foretager sig er super interessant, og fordi man fik chancen for at arbejde utroligt selvstændigt med egne projekter (ca. 50% tiden). Ikke noget af det der klasseundervisning, som jeg aldrig har været den store tilhænger af. Man skal selvfølgelig forberede sig på at skulle op i 6-8 eksamner årligt, så man lærer lynhurtigt at tale som en programmør. :-)

Men vælg noget der passer til din person og din hverdag. 

Med venlig hilsen
Nikolaj 

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38

Tak for de fine indlæg.
Havde faktisk kigget lidt på web-intregrator idag, men ja det gad jeg så ikke, men er det da .NET? For så kunne det faktisk have en interresse.

Ellers har jeg nu ansøgt Datateknikker uddannelse, på EUX niveau, hvilket er gymnasielt niveau.
Og ellers tænker jeg at give HF et forsøg igen, da jeg faktisk fandt ud af at jeg har afsluttet Biologi, Kemi, Geografi og Idræt. Så der er en del kedelige fag jeg kan udvære. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)