En smule paranoia er en god idé her. Jeg mindes at have hørt en historie om en programmør, som kodede et af de mest brugte e-mail programmer (til Linux mener jeg), der tog paranoia til et helt nyt niveau. Intet i hans program stolede på noget som helst andet - ikke engang moduler som var en del af programmet selv. Alle argumenter til alle funktioner blev kontrolleret hver gang, for at sikre at kun forventede oplysninger fik lov til at komme igennem.
Du behøver ikke gøre det så ekstremt, men som Mikkel skriver, så er det en god start ikke at stole på noget som helst der kommer fra http requesten. Sørg for at bruge parameteriserede queries til databasen, og kontroller hver parameter for ugyldige tegn. Der findes en masse smart i PHP til det allerede - det gjorde der ihvertfald da jeg selv kodede PHP for nogle år tilbage. Sørg for at hashe alle adgangskoder du gemmer i databasen. Beskyt dig mod cross-site request forgery. Ja, der er en masse kendte typiske sårbarheder, som du absolut bør kende til, og kende løsningen på i dit valgte programmeringssprog. Alt sammen kan slås op på f.eks. Google eller i bøger henvendt til web sikkerhed.
Hvis du virkelig vil være god til at sikre dig, så ville det være rigtigt godt at lære de teknikker at kende, som hackere bruger, til at skaffe sig adgang til dine websider. Hvis du har nogle kammerater, som også programmerer, kan det være en fordel at sætte sig sammen og lave en lille konkurrence ud af at bryde ind i hinandens systemer. På den måde får i en masse god øvelse i at finde huller. Der findes også mange gode kilder på nettet omkring dette og det er også muligt at finde kurser i det rundt om i landet.
Jeg er desuden enig i Mikkel i at en web udvikler altså godt kender de mest basale teknikker til at lave sikre web applikationer, så jeg ville nok droppe den betegnelse indtil videre. Vær også opmærksom på, at laver du websider for andre, så kan du være ansvarlig for tab som følge af usikkerheder i det software du har udviklet.
Med venlig hilsen
Nikolaj