Jeg søger nogle forskellige løsninger på følgende:
Vi sælger varer over nettet, vores leverandører er primært tyske.
Alle varer som vi sælger bestilles først hjem når vi får bestillingen, og betaling foregår altid med betalingskort, som regel danske kort. Derfor er pengene til varerne altid reserveret på kundernes konti klar til at vi kan trække dem når vi har fået varen hjem og har afsendt den til kunden. Der kan i yderste tilfælde blive tale om en 14dages kredit som vi skal have hos fx banken på op mod 150.000 kr fra vi laver forudbetalingen til vores leverandør til vi kan trække pengene på kundens konto.
Banken vil dog have at vi stiller sikkerhed for de 150.000, en sikkerhed som de vil have i form at noget privat vi ejer. En bil eller lignende. I og med at vi er en rivende udvikling og vores omsætning stiger kraftigt, så vil dette også blive et problem i fremtiden hvis vi kune stiller sikkerhed for 150.000. Det jeg ikke helt forstår det er, hvorfor banken ikke er med på dette? Vi har mange gange vist dem at der ikke kan gå noget galt, vi ejer fx ikke varen før den er landet hos os, dermed kan varen ikke bare forsvinde og pengene dermed gå tabt. Firmaerne vi handler med er store velrenommerede meget professionelle firmaer uden noget at sætte en finger på dvs det er slet ikke på tale at vi vil kunne blive snydt. Mit dilemma er jo at stiller vi sikkerhed nu for 150.000 så kan det være at den skal udvides senere, hver gang koster det tusindvis af kroner.
Det skal nævnes at vores bank er Dronninglund Sparekasse og at vi har Kom-i-gang lån hos dem. Min umiddelbare vurdering er at de burde holde sig til privatmarkedet, for indtil videre virker de ikke forstående ej heller villige til at løse problemet uden nogen som helst form for sikkerhed.
Håber i har nogle gode forslag til en løsning. Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg føler at det er et luksus problem som nemt burde kunne løses. Kan ikke umiddelbart sætte mig ind i bankens afslag, når vi ikke tidligere har haft nogen som helst problemer.
Det er efterhånden almindeligt, at banker sikrer deres tilgodehavender hos virksomheden, ved at anpartshaver el. lign. skal stille sikkerhed i private aktiver eller indtræde som selvskyldnerkautionist.
Det er muligt, at I ved at henvende Jer til andre banker kan undgå at skulle stille sikkerhed, men det er ikke noget jeg ville have store forventninger om. Jeg kan lige pointere, at jeg ikke finder bankens krav om sikkerhed rimeligt i Jeres situation, og der burde kunne argumenteres for, at sikkerheden ikke er nødvendig. Alternativt burde den kunne stilles i virksomhedens aktiver. - det skal dog lige pointeres, at det er uden betydning, såfremt der er tale om en personlig virksomhed, hvilke aktiver der stilles sikkerhed i.
Tror jeg ville undersøge markedet, hvis jeg var i Jeres sted.
Tak for din tid. Der er tale om et ApS. Jeg forhandler ligenu med vores nuværende bank, da andre ligesom du siger at der ikke burde være problemer i at finansiere denne slags varekøb, især når varen reelt er solgt. Vi har overhovedet ikke oplevet problemer med ordre der hvor pengene evt er trukket tilbage eller lignende, selvfølgeligt har der været få reklamation, men det kan ikke undgåes og er slet ikke noget der rykker i det store hele. Jeg må indrømme at man bliver lidt tvær når en bank som skulle forestille en erhvervsfremmende bank, sætter sådan en stopklods op når det hæmmer vores vækst, og i sidste ende rent faktisk ville kunne ødelægge vores forretning hvis ikke vi have andre muligheder. En erhvervsfremmende bank som er kommet med i Kom-i-gang lån puljen, burde altså være meget mere fremsynede og risikovillig(upassende ord, da jeg slet ingen risiko ser i dette tilfælde)
Jeg sidder netop nu og undersøger alle muligheder jeg kan komme på, og det ser da også lyst ud, men de alle er lidt langtrukne. Der er ingen tvivl om at vores egen bank er vores bedste mulighed for en hurtig løsning.
Helt enig i at den absolut hurtigste løsning vil være med jeres nuværende bank. Spørgsmålet er blot, om ikke de kan overtales til at tage pant i selskabets aktiver i stedet. Selv det ("alt andet lige") øger deres "risiko".
Jeg tror Jeres forhandlingssituation vil blive væsentligt forbedret, hvis du står med andre kort på hånden. Så hvis du har alternativer fra andre pengeinstitutter, vil forhandlingsvilligheden hos jeres bank formentlig blive forøget. (Nu kender jeg selvfølgelig ikke ApS'ets økonomiske forhold i øvrigt, så der kan jo være forhold der taler imod at stille garantien til rådighed uden at sikre sig i anpartshavernes private aktiver.)
Jeg håber I finder en løsning, der kan sikre væksten i jeres virksomheden! (ved ikke om du alternativt har nævnt muligheden for virksomhedspant overfor banken?)
Jeg går ud fra at de betalende kunder har en fortrydelsesret. Så på det principielle plan har banken trods alt en pointe. Et alternativ kunne være om i samtidig med jeres indkøb hos jeres leverandøører fik en returret såfremt jeres kunder fortrød.
Det ville gøre banken tilfreds og i praksis betyder det ikke umiddelbart noget for hverken leverandøren eller jer.
Hvis i har handlet hos jeres tyske leverandør længe, kan i evt snakke med dem om at købe på kredit i stedet for forudbetaling. Vi har en del tyske leverandører og det plejer at være sådan, at vi de første par gange har betalt forud - Når de kan se, vi ikke har betalingsproblemer efter et par måneder, aftaler vi at få tilsendt faktura efter købet med fx 20 dages betalingsfrist.
I Tyskland er det ret almindeligt at give kontantrabat og alle vores leverandører har selv tilbudt os kontantrabat, så hvis vi betaler inden for fx 3 eller 8 dage efter modtaget faktura, får vi mellem 2-5 procent rabat, så det plejer vi at benytte os af.
Hvis i ikke havde forudbetalingen, ville problemet vel være mere eller mindre løst? Så prøv at snakke med jeres leverandør - Om ikke andet kan det være i får presset prisen lidt.
Ja du har fuldstændigt ret i at problemet ville være løst hvis vi kunne få kredit hos leverandøren. Men i vores branche har de desværre haft tidliger dårlige erfaringer, med blandt andet danske firmaer, faktisk er en del af de leverandører vi har nogle som vi har overtaget fra andre danske firmaer. På den måde at vi har kontaktet leverandøren direkte, og fordi leverandøren har været træt af deres danske leverandører på det tidspunkt, så har vi istedet overtaget salget i Danmark. Dvs det forrige firma har altså ødelagt det for os, jeg tror nu godt nok at vi kan få kredit men der går nok lige et par måneder endnu.
Ovenstående har vi jeg desværre tænkt på, men tak for ideen.
Vi er dog så heldige at vi har et par leverandører som rent faktisk kan betales med Mastercard derved trækkes pengene først den dag vi modtaget varen, dvs der er max en kredittid på én dag, og med kortbetaling holder banken ikke pengene tilbage, så med kortbetaling hos de andre leverandører ville problemet faktisk også være løst.
Jeg kender absolut godt til situationen, jeg er investor i en virksomhed hvor vi lige pt. har voldsomme problemer med banken. Vi havde en klar aftale (troede vi) som banken lige pludselig ikke kendte til...Jyske Bank.
Jeg har arbejdet en del mht. kapitalfremskaffelse i forskellige situationer, og må desværre være lidt pessimistisk. Banker vil have sikkerhed!!! Hvilket ofte kan give problemer for ekspanderende virksomheder. Så som én af de andre i tråden skriver få en investor ind, eller påregn organisk vækst (dvs. for egne midler). Og husk der er en risiko ved enhver forretning, det ved banken også.
René C. Larsen
tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV