Hej med jer
Udlægsreglerne findes i den danske momslovs § 27, stk. 3, nr. 3 - og svarer til artikel 79, stk. 1, litra c, i momssystemdirektivet.
Budskabet på lidt mere forståeligt dansk er, at "Ja, de øvrige EU-lande har udlægsregler".
Det der er relevant kan jeg dog ikke svare på - og det er, hvordan de enkelte lande administrerer udlægsreglerne i praksis. Hvad må medtages og hvad må ikke. Hvis vi er meget stringente i fortolkningen, så fortolkes udlægsreglerne faktisk ganske liberalt i Danmark. Især når det gælder porto mv. i "postordrevirksomheder" - som vi gamle mennesker kalder det. I daglig tale hedder det vist webhandel
. Men det er jo ikke sikkert, reglerne fortolkes lige så liberalt i andre lande.
Der jeg vil hen er, at du bør undersøge det - søg på nettet, spørg hos din interesseorganisation (FDIH f.eks.), spørg hos Udenrigsministeriet og i sidste ende, hvis du vil betale for det, en af os nørder, der lever af at sælge vores viden.
Som sagt jeg kender ikke svaret - fik jeg det professionelt, ville jeg være nødt til at kontakte mine kolleger i de pågældende lande og få dem til at svare.
Vh
Lars