Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal vi forholde os til momslovens udlægsregler (fragt) ved salg til udlandet?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi benytter os af momslovens udlægsregler ifbm. vores fragt. Men hvordan skal vi forholde os når vi sælger varerne til en svensker eller en finne? Der kan vi vel ikke benytte de danske regler for udlæg, da salget sker til et andet eu-land og momsen afregnes til dette land. Er der nogen der ved om der findes lignende regler eller hvordan denne problemstilling tackles?

Tilmeldt 7. Feb 08
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 18:17

Jeg følger lige med...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:32

Hvis du sælger til private borgere i EU og pga. beløbsgrænserne ikke er momsregistreret i de pågældende lande, skal du momse salget og så behandles portoen præcis, som når du sælger til danske kunder.

Er det tilfældet? Eller er der tale om B2B handel med momsnumre, som indberettes til SKAT kvartalsvis?

Tilmeldt 12. Aug 07
Skrevet kl. 20:20

Hej Anette

Vi er oprettet med momsnumre i alle lande og afregner derfor også momsen til de enkelte lande. Der er udelukkende tale om b2c salg.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:39

UPS - så er jeg ikke sikker på, hvordan du skal gøre. Men jeg prøver, om jeg kan fange Lars Gosvig eller en anden momsekspert og høre. Umiddelbart vil jeg nemlig mene, at du skal afregne fragt-overskuds-moms i hvert enkelt land, men jeg er ikke stødt på spørgsmålet før, og det er meget besværligt for jer, hvis det er svaret.

/Anette

Tilmeldt 12. Aug 07
Skrevet kl. 22:04

Hej Anette

Det sætter jeg pris på.

Det ville jo være glimrende hvis de enkelte lande (i dette tilfælde Sverige og Finland) havde en udlægsordning som den vi har i Danmark. Det er vel netop dette der er spørgsmålet. Hvis Sverige og/eller Finland ikke har en udlægsordning er der vel intet at diskutere, da det vel er disse landes der skal følges, når nu salget sker i disse landeog vi ydermere er momsregistrede i disse lande?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer

Udlægsreglerne findes i den danske momslovs § 27, stk. 3, nr. 3 - og svarer til  artikel 79, stk. 1, litra c, i momssystemdirektivet.

Budskabet på lidt mere forståeligt dansk er, at "Ja, de øvrige EU-lande har udlægsregler".

Det der er relevant kan jeg dog ikke svare på - og det er, hvordan de enkelte lande administrerer udlægsreglerne i praksis. Hvad må medtages og hvad må ikke.  Hvis vi er meget stringente i fortolkningen, så fortolkes udlægsreglerne faktisk ganske liberalt i Danmark. Især når det gælder porto mv. i "postordrevirksomheder" - som vi gamle mennesker kalder det. I daglig tale hedder det vist webhandel Smile. Men det er jo ikke sikkert, reglerne fortolkes lige så liberalt i andre lande.

Der jeg vil hen er, at du bør undersøge det - søg på nettet, spørg hos din interesseorganisation (FDIH f.eks.), spørg hos Udenrigsministeriet og i sidste ende, hvis du vil betale for det, en af os nørder, der lever af at sælge vores viden.

Som sagt jeg kender ikke svaret - fik jeg det professionelt, ville jeg være nødt til at kontakte mine kolleger i de pågældende lande og få dem til at svare.

Vh
Lars

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:13

Tak til Lars for et grundigt svar. Desværre ikke det, vi havde håbet på: Nemlig, at man kunne slippe for at sætte sig ind i forskellige landes fortolkninger af momssystemdirektivet og national lovgivning.

Dbh.

Anette

Tilmeldt 12. Aug 07
Skrevet kl. 02:55

Jeg er ved at få undersøgt hvorledes reglerne er i en række andre lande.

Et andet spørgsmål - virker udlægsreglerne også på betalingsgebyrer og transaktionsgebyrer til f.eks. kortbetaling og klarna?

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 10:09

Jeg følger også med. Vi er i Sverige og Norge og fik at vide af både Norsk og Svensk revisor der styrer momsen deroppe at man ikke kunne bruge udlægsordningen !

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)