Det der er problemet er, at det koster en masse resourcer at understøtte gamle browsere samtidigt med at der er en masse fede features som man ikke kan bruge i dem.
Det handler ikke om at kunne oversvømme folks skærme med reklamer, det kan man også i gamle browsere, det er mere ting som mulighed for at lave apps, der virker offline, sockets som giver hurtigere kommunikation med serveren, nye billede formater der er hurtigere at downloade etc.
Så jeg vil klart mene at det er et fremskridt, samtidigt er det ikke helt ufarligt rent sikkerhedsmæssigt, at surfe med en gammel uopdateret browser
Jeg er næsten ked af at gentage det, men mit oprindelige indlæg handlede altså ikke om forældede browsere, men specifikt om et firma der bevidst fravælger et produkt der stadig fylder mindst 25% på markedet. Disse 25% har ovenikøbet en høj grad af brugere placeret i virksomheder.
Desværre kan jeg ikke få øje på særligt mange "apps" der fungerer offline, nærmer tværtimod. De fleste "apps" i dag kræver netværk fordi de ikke kan fungere uden adgang til de 80% der aldrig er hentet lokalt, eller er nye fra gang til gang. Samtidig skal der jo helst også være fuld adgang til at indhente oplysninger om brugeres gøren og laden, vaner og præferencer, alt sammen for at kunne markedsføre med størst udbytte.
Selvfølgelig er det mere farligt at bevæge sig rundt på nettet i en gammel spand af en browser, enig. Intet er dog mere sikkert end kvajpanden der ukritisk klikker på alt muligt mærkeligt - fordi ingen har lært ham/hende at tænke selv. Og lige netop dette problem bliver ikke mindre fordi man lancerer nye udgaver af alverdens browsere hele tiden.
PS: Til tider er det faktisk en fornøjelse at benytte en gammel browser. Mange sider loader ekstremt hurtigt fordi den gamle browser giver besked til webserveren om at alskens nye grafikformater, multimediaformater og (som du selv skriver det) "fede features" ikke understøttes, og der derfor skal vises en simplificeret udgave af en given side. Man slipper fra langtrukne introer, nyttesløse animationer, alskens poppet skærmopbygning og enormt smart og uendeligt bøvlede menu-navigationssystemer. Plain, man finder den info man skal bruge på ingen tid.