Jeg hjælper en i forbindelse med et lille detektiv-arbejde.
Han har et antal cd-rommer med Windows XP og der er tilknyttet licens-nøgler til hver af disse cd-rommer.
Og han har et tilsvarende antal computere med Windows XP installeret, idet ovenstående cd-rommer er benyttet.
Hvordan sammen knytter vi cd-rommerne og computerne mht licens-nøglerne? Der er ikke et sted i Windows xp for licens-koden bliver vist eller kan den afledes af en kode ?
(Ja, det ville være nemt hvis der var klistret små mærkater på computerne eller på anden måde lavet en entydig afbildning, men det er der altså ikke. Og ja, XP udløber snart, men der er en mening med galskaben i et eller andet omfang...)
CD-rommerne er allesammen ens, så dem skal du ikke bekymrer dig om.
Men prøv at google nogle "Windows xp key finder" eller lign, der er mange der kan aflæse den nøgle computeren er installeret med. Dog skal nævnes at hvis de kom installeret fra producenten er det ikke sikkert det er sammen nøgle som på den windows der er fulgt med.
Den her kunne være en mulighed : http://download.cnet.com/Magical-Jelly-Bean-Keyfinder/3000-18487_4-10079600.html
Jeg takker for svarene - jeg har testet et af programmerne og jeg fik den rigtige nøgle :-)
Og en lille kommentar: Det pågældende it-system, som har forårsaget dette lille detektiv-arbejde, kan sikkert kører nogle år endnu på XP på et lukket netværk. MEN - hvis man løbende havde tilrettet programmerne til den nyeste version af udviklingsværktøjet og havde man ikke brugt alle mulige tredieparts produkter (hvor producenten har lavet nye og helt inkompatbile versioner - eller helt er holdt op med at sælge produktet - eller producenten er gået konkurs (find selv på flere)), så ville det ikke være et problem at køre på de nyeste windows versioner. Nu har man så et edb-system som ikke har en fremtid og det vil koste et pænt beløb at konstruere et nyt edb-system...