Hej folkens. Jeg skriver dette indlæg i håb om at han andre har et par gode råd erfaringer og vinkler jeg ikke selv har på mit projekt. Jeg har opfundet en ting og har fået en investor og partner, dog er jeg i tvivl omkring om vi skal bruge en masse penge på patentet fra start, eller gøre det vi starter produktion og prøver at sælge? Det skal siges at store producenter som jeg kan forstille vil kopiere har mange flere erfaringer og vil hurtigt følge med. Så spørgsmålet er om er det er værd at bruge penge på patentet når man vel næsten ikke kan sikre at produktet bliver kopieret på en eller anden måde? Nogen som har erfaring med hvad der er klogt i den sammenhæng, og eventuelt nogen som ved hvad det koster at tage patent i hele EU? |
Hej
Medmindre du er klar til at bruge flere hundrede tusinde kroner på patenter og vente i flere år før de bliver godtaget eller ej, så vil jeg anbefale at du går i gang med produktionen.
Det er et meget indviklet system. Først skal der tegnes patent i DK, derefter sendes til EU (indenfor det første år mener jeg), og derefter skal du tegne et patent, dvs indsende det til ethvert enkelt land i verden. Der findes intet der hedder internatonal patent. Hvert land har deres egne regler og gebyrer. Det er en lang process som tager flere år.