Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent eller produktion

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens. 

Jeg skriver dette indlæg i håb om at han andre har et par gode råd erfaringer og vinkler jeg ikke selv har på mit projekt. 

Jeg har opfundet en ting og har fået en investor og partner, dog er jeg i tvivl omkring om vi skal bruge en masse penge på patentet fra start, eller gøre det vi starter produktion og prøver at sælge? Det skal siges at store producenter som jeg kan forstille vil kopiere har mange flere erfaringer og vil hurtigt følge med. Så spørgsmålet er om er det er værd at bruge penge på patentet når man vel næsten ikke kan sikre at produktet bliver kopieret på en eller anden måde? 

Nogen som har erfaring med hvad der er klogt i den sammenhæng, og eventuelt nogen som ved hvad det koster at tage patent i hele EU

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Indie Living ApS Skrevet kl. 00:13

Hej

Medmindre du er klar til at bruge flere hundrede tusinde kroner på patenter og vente i flere år før de bliver godtaget eller ej, så vil jeg anbefale at du går i gang med produktionen.

Det er et meget indviklet system. Først skal der tegnes patent i DK, derefter sendes til EU (indenfor det første år mener jeg), og derefter skal du tegne et patent, dvs indsende det til ethvert enkelt land i verden. Der findes intet der hedder internatonal patent. Hvert land har deres egne regler og gebyrer. Det er en lang process som tager flere år.

Møbler i Trendy Designs. Flotte og lækre stuemøbler, tv borde , m.m.

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Indie Living ApS Skrevet kl. 00:16

ps. et patent i Danmark alene kan hurtigt koste dig 20.000 kr +., da det altid anbefales at en professionel udarbejder ansøgningen. Hvis du skal have flere lande med, tjaaa...

Møbler i Trendy Designs. Flotte og lækre stuemøbler, tv borde , m.m.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 08:51

Hvis dit produkt er godt og unikt, og i øvrigt lever op til patentlovgivningens krav (ophinderhøjde/kommercialitet/mv.) ville det være fuldstændig tåbeligt først at gå i produktion - for så kan du ikke patentere det når først det er forsøgt afsat i markedet.

Så - sæt igang på patentsiden.

Du indleverer en dansk ansøgning til Patent og Varemærkestyrelsen (dkpto.dk - her kan du læse mere om hvordan du gør), og det er altså ikke sværere end det gøres til. Der findes endda eksempler på hvordan man skal opstille den.

Det koster ca. 3.000,- i gebyr til Patent- og Varemærkestyrelsen, og så har du effektdato fra den dag du har indleveret ansøgningen. Herefter går der så ca. 18 måneder (hemmeligholdelsesperiode), hvorunder du skal tage beslutning om hvorvidt du vil videreføre ansøgningen til internationalt patent. Det kaldes en PCT-ansøgning, og koster cirka 12.000,- kroner, og her hjælper Patent- og Varemærkestyrelsen dig gerne mod et mindre gebyr. Grundlæggende skal din PCT-ansøgning være identisk med den danske, den skal blot være oversat til engelsk også. Og så kører det ellers derudaf.

Det kan tage en del år, før et patent er realiseret, og i al den tid der går fra du har indleveret og til du står med Patentcertifikatet i hånden, er du beskyttet af patentlovgivningen, og uanset du til sidst ønsker at køre patentet igennem i alle lande. Du kan nemlig til enhver tid droppe patentet - ved bare at undlade at betale årsgebyrerne - og selv her har du en næsten 2-årig frist til at genoptage dit patent.

Så - se at få udarbejdet en patentansøgning. Og gå derefter i produktion....

Et patent er iøvrigt ikke meget mere værd end det papir som det er skrevet på, medmindre man har en formue man kan kaste efter patentadvokater, mod folk der krænker dit patent. Patentet er rart at have, men det giver ingen beskyttelse mod piratkopiering alligevel....

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:01

Tak for svaret, det bekræfter mig også i forvejen i at den vej jeg er på er helt rigtig. 

Når man har indleveret ansøgningen kan vel sagens begynde at ringe og prøve at sælge produktet? nu tænker jeg nemlig på at du skriver at der en hemmeligholdelsesperiode

tænker også at hvis det i bedste fald blev meget udbredt ville man jo fortryde man ikke tog patent :) 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)