Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er LEAN og SAP?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jul 12
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Er i tvivl om det er rette kategori men ellers må I sige til.

Jeg søger løbende jobs som lagermedarbejder/truckfører og har lagt mærke til at en del virksomheder forventer at man har kendskab til SAP og LEAN. Håber nogen kan forklare mig flg:

1) Hvad er LEAN udtryk for?

2) Hvad er det specifikt man skal vide m.h.t. SAP for at kunne arbejde som lagermedarbejder/truckfører?

3) Findes der jer bekendt nogle SAP kurser hvor man helt kan undgå at skulle betale et stort kursusgebyr? (jeg har en lille deltidsvirksomhed - jeg er ikke i en A-kasse men klarer mig som dagen bringer)

Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:54

LEAN er en arbejdsmetode og en række retningslinjer til at optimere arbejdsprocesser. Ved at kigge på hvert enkelt led i en arbejdsproces og måle på den, typisk i arbejdstid eller kroner og øre, bruger man LEAN principperne til at forenkle, afkorte arbejdsgange, eller simpelthen gøre dem hurtigere. Det kan man også med lidt sund fornuft og overblik, men LEAN hjælper til når det bliver komplekst

SAP i forbindelse med lagermedarbejdere, må vist referere til et lagerstyringsprogram. Det har du sikkert rendt på før, om ikke fra SAP, så fra en anden producent.

SAP systemer er ret store og dyre, så mit gæt vil være at kurserne sikkert også er derefter

Tilmeldt 5. Jul 12
Skrevet kl. 12:28

Det der bare undrede mig i jobannoncen var at der bl.a. stod flg:

Det vil være en fordel at du har kendskab til SAP og LEAN. Hmm, altså at have kendskab til LEAN må da være en forkert måde at udtrykke det på. Er det så ikke mere korrekt at udtrykke: at have en positiv holdning til LEAN?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 12:40

Kenskab til lean vil umiddelbart være værktøjer, der kan sikre et konstant flow. Man tager normaltvis udgangspunkt i Ohno's 7 spildtyper. Du bør kende værktøjer som 5S, hvor man primært rydder op i førnævnte og sikre sig nye standarder og kontinuerlig forbedring. Men overordnet er det blot, at du har kendskab til lean-principperne:

• Princip nr. 1: At fastlægge hvad der giver værdi for kunderne.
  • Princip nr. 2: At identificere værdikæden der leverer og skaber værdien.
  • Princip nr. 3: At skabe flow i værdikæden.
  • Princip nr. 4: At skabe træk (pull) i værdikæden.
  • Princip nr. 5: At skabe en kultur af løbende forbedringer i organisationen.

SAP er et ERP-system, der bruger til planlægning mm. - Til dit job vil det givetvis være kendskab med henblik på, at kunne indmelde varer i systemet og lignende. At deltage på et SAP-kursus vil jeg ikke anbefale til dit erhverv.

Tilmeldt 5. Jul 12
Skrevet kl. 14:27

Så forstår jed bedre sammenhængen. Takker for info.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)