Jeg har hørt at det kan betale sig at låne penge til at starte firma for. Men har aldrig kunne se hvordan det kan være at gamble med andre penge eller noget man skal betale tilbage sender.
Eller skal jeg bare holde mig til at spare de 100.000 kr selv sammen først, hvad kan foredelene være ved at selv have sparret dem sammen selv?
Jeg har ikke nogen ide om hvad der er fordel ved at låne, jeg må sige jeg lånte ikke noget og jeg ville heller ikke. Det sikreste er jo nok at bruge sine egne penge.
Senere når du vi investere mere ind i dit projekt og du kan se der går frem ad, så syntes jeg det er ok at låne, men først brug dine egne penge.
Danmarks nye eksklusive sexshop winkwink.dk. Der har et stort udvalg af sexlegetøj, og lingeri.
At låne pengene er desværre oftest et udtryk for, at vi er mere utålmodige og ikke kan vente. Et lån giver dig forøgede omkostninger under den kritiske opstartsfase og er helt klart en risiko faktor imod at få din virksomhed op og køre!
Så mit råd er altid at spare op selv. Udnyt evt reglerne om etablerimgskonto mv. Under hensyntagen til hvilken type virkshed du vil starte: http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/Etableringskonto%20og%20iværksætteropsparing.pdf
For det store flertal af håbefulde nystartere er svaret - spar op først - start gerne sideløbende med anden indtægt og regn med underskud i starten - så du ved du kan klare dig
For et mindretal kan lån kombineres ind, men betyder en klar øget byrde i begyndelsen og klart større risiko for egentlig sammenbrud
For et endnu mindre mindretal, er lån helt enkelt løsningen. Det er folk med meget check på forretningsplan, budget OG likviditetsbudget med flere scenarier, inkl. et hvor tingene ikke går helt som ventet men med store projekter, ofte bakket op af flere kanaler inkl, egne penge OG bank. Her kan lån være helt nødvendige for at komme igang inden man fylder 70 - men for det store flertal - spar op til din opstart og ha til at klare den første tid
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER