Godaften amino'er For et stykke tid siden (mener det var før sommerferien) læste jeg en artikel i en af gratisaviserne om at brande sig selv (som i et "brand", ikke en brand). Sådan som jeg forstår det går det ud på primært at skabe sig et netværk og sekundært at gøre opmærksom på sig selv, så folk "kender" en. Det lød jo meget godt, da netværket jo er ens primære resource som iværksætter. Men er der nogen der har nogen erfaringer med dette? Man vil jo gerne skabe sig de bedste muligheder for ens kommende virksomhed(er) I artiklen stod der at en af mulighederne var at oprette en hjemmeside med f.eks. en blog eller et forum. Men hvis forummet eller bloggen skal handle om iværksætteri har vi jo vores alle sammens amino.dk. Så har vi brug for mere? Mvh Michael |
Jeg tror der er stor forskel på hvordan du laver personlig branding, som det lyder som om det er det du har læst noget om.
At være "kendt" og skabe sig et netværk.... altså medmindre man har lyst til at se sig selv i Se og Hør, så er det eneste sted man har brug for at være kendt, i sit netværk! Så det er jo nok lidt det samme... selvfølgelig kan man have sig et netværk uden folk i ens netværk kender en specielt godt, men så er man nok ikke den bedste til at netværke. Personlig branding for mig handler om at vise sit netvæk/omgivelser hvad man står for - ens holdninger, ens politik(oftest firmapolitik) og ens personlighed generelt. Hvis man er god til dette, så har man lettere ved at skabe fokus på sig selv når man har nyheder, og lettere ved at skaffe partnere/investorer når man skal lave noget nyt.
Vores egen Martin T. er jo et fantastisk eksempel... hvorfor han har været med i så mange tv programmer? måske af mange grunde, men også for at brande sig personligt.
Ligeledes gør Don Ø. Han ved hvad medierne vil have, og når der er fokus på ham, så er der fokus på hans forretning.
De to nævnte eksempler her, er nogen af dem, som er så dygtige (og som har lysten) at de kan begærde sig i mediernes lys ofte - det er branding af høj klasse.
En anden erhvervs mand er eks. Jørgen Lindegaard, som har været dygtig til at brande ham og hans firma... ISS.
Personlig branding er fra mit syn helt sikkert fremtiden - folk køber mere og mere produkter pga. personerne bag. Så brug lidt tid på at finde ud af hvordan du vil brande dig selv hvis du skal stå i spidsen for et projekt eller noget lignende... også selvom det bare er på arbejdspladsen!
/Jens
PS. svaret er så... ja du har brug for MEGET mere end Amino for at brande dig selv... men det er et godt sted at starte med at få et netværk!