Jeg er startet op som selvstændig og har momsregistreret mig fra starten af. Jeg er i opstartsfase og har en ultra-lille indtægt i min virksomhed, så lever i princippet af min (også lille) faste lønindtægt som underviser.
På mit skattekort i år er der intet fradrag til min A-skat og jeg skal indbetale et større beløb til B-skat hver måned.
Mit spørgsmål er,- kan jeg beholde mit fradrag til A-skat og så i stedet betale fuld skat af min B-indkomst (som er langt den mindste?) eller er der ikke noget der hedder fradrag når man er selvstændig? I så fald kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne få det til at hænge sammen.
Er der nogen måde man skal registrere på, at man både er selvstændig og lønmodtager?
Når du forskudsregistrere din forventede indtægt som selvstændig, vil dette altid tære på dine lønmodtager fradrag først. Dernæst vil du skulle betal b-rater for det som kommer herudover.
Spørgsmålet er om du har indberettet korrekt forventet indkomst fra din selvstændige virksomhed? Det kunne lyde til du skal sætte dette beløb lidt lavere nu i optartsfase. Og så korrigere det senere på året, hvis der kommer gang i butikken.
1 Mit spørgsmål er,- kan jeg beholde mit fradrag til A-skat og så i stedet betale fuld skat af min B-indkomst (som er langt den mindste?) eller er der ikke noget der hedder fradrag når man er selvstændig? I så fald kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne få det til at hænge sammen.
2 Er der nogen måde man skal registrere på, at man både er selvstændig og lønmodtager?
1 - Nej man vil altid skulle betale skatten samlet og kan ikke betale på en måde fra løn og en anden fra selvstændig virksomhed - b skatten vil altid først nedsætte fradrag fra hovedkortet (lønnen) og dernæst udløse b skatte opkrævninger
Du må jo ha sat et beløb i forskud som viser hvad du vil tjene i virksomheden eller skat må ha sat dig i forskud automatisk, specielt hvis du har kørt det også i 2012
Du går ind og ændrer det beløb der står som indtægt fra virksomhed ved at logge på skat.dk og gå i forskud 2014. Du kan sætte det ned til den ultra lille indtægt du venter at få, og du kan rette flere gange under året
2 skat skal bare vide du driver virksomhed så du får udvidet selvangivelse men det må næsten allerede være tilfældet da du jo er sat i skat forskudsmæssigt af virksomheden
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER