Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er et "kopi" ikke længere et kopi?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har fornyeligt produceret et beta produkt, med det sagt kun 1 stk. af den pågældende vare.

Det viser sig at den pågældende vare allerede findes, og er næsten identisk til mit produkt. Der er dog forskel på mønster, størrelse på forskellige dele af genstanden + der ikke er et navn indgraveret på min udgave.

Vil jeg kunne få en sag i baghovedet ved at markedsføre og sælge dette produkt som er næsten identisk til det andet produkt?

Det skal siges at jeg har søgt lidt og at der ikke er patent på den pågældende varer (hvis min søgning af været tilfredsstillende).

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25

at den er uden navn/logo fra originalen har ikke betydning her. Alt design i europa er som udgangspunkt beskyttet i 3 år uden noget ekstra og taler vi kendte mærker - så beskytter de altid yderligere

Der er ikke facitliste for hvornår det ikke er kopi, nogle opererer med en tommelfinger regel om 15% skal være ændret klart - og det kræver en del viden og mod at gætte om det nu er nået eller ikke, helt specielt hvis det er noget der læner sig op ad et kendt produkt og kan ses som snyltende på designet

et udseende patenteres ikke - det designbeskyttes

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 06:57

Hej Mads;
Du kan altid stævnes for plagiat, hvis det du fremstiller noget der er meget tæt på noget der findes i forvejen.
Hvis den eksisterende "genstand" er mønsterbeskyttet, som det hedder, er du endnu værre stillet. Det gælder ikke at du har været i god tro. Det er en jungle, og det er op til den part, der mener sig plagieret, at gøre noget ved det, dvs. komme efter dig med fogedforbud, retssag eller andre "behageligheder".

Den type slagsmål er meget set i f.eks møbelbranchen. Nu gætter jeg på at dit produkt er tøj(?), og jeg gætter igen på, at i den branche er man (noget a la møbler) noget "hys" med at konkurrenter kommer for tæt på. Men omvendt tror jeg (som i møbelbranchen) at det som hovedregel skal være MEGET tæt på for at være plagiat, altså du f.eks plagierer tæt på "en genstand" der måske er ny og succesfuld på markedet.

Men jeg ved det ikke og jeg tror ikke du får nogen til at give dig et endegyldigt svar. Mit bedste råd er at du simpelthen undersøger i markedet, om der findes flere produkter, der er ligeså tæt eller endnu tættere på end det produkt du vil lave. Hvis der gør, burde du være i "smult vande", hvis ikke, så kan du vælge at tage chancen og gå i markedet med dit produkt, med den risiko at det nuværende produkts rettighedshaver kommer efter dig for plagiat.

Hvordan du så er stillet ved en evt. sag, det skal jeg ikke "kloge i", der skal vi have en advokat på banen.

Tilmeldt 30. Oct 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:19

Tak begge to for et brugbart svar.

@Tom P Jensen

Mit produkt er en vandpibe.

Selve modellen ligger sig stærkt op af en anden vandpibe. Der er dog forskel på størrelse på henholdvis:

- Gevind

- "skruer"

- Skål

- Glas

Det er dog ikke til at ligge mærke til hvis man som forbruger tager et naivt blik på vandpiben.

Derudover gøres det også klart at det ikke er samme produkt, da teksten på vandpiben, og mønsteret er anderledes fra den orginale.

Igen, tak for svaret.

./Mads Glimoe

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)