Hej. Jeg er igang med at lave en webshop, og har valgt Prestashop som mit open source. Jeg vil gerne have et andet theme end default, så jeg har søgt efter en del. Der er mange flotte - lige på nær "det der". I ved, der er altid et eller andet, man godt lige vil have lidt anderledes. FØRST: Mit spørgsmål lyder - hvis der er noget jeg ikke kan lide, fx farve på knapperne eller menuen - placering af indkøbskurv - hele baggrunden. Kan jeg så ændre det efterfølgende? Specielt er jeg meget interesseret i at få en stor synlig indkøbs-box, der viser hvilke varer, der er i kurven, hele tiden. Også på forsiden. Men mange temaer har blot et mindre ikon, man skal klikke sig ind på for at se indhold af kurv. Kan disse ting ændres med et tema? NÆST: Jeg vi selvfølgelig helst have en af de gratis temaer, men jeg har læst at der opstår problemer, fordi de ikke bliver opdateret. Er det stadig et stort problem? Jeg ser frem til at høre fra jer - venligst bemærk, at jeg søger IKKE tilbud på en løsning. Kun råd. Mvh Krüger |
Hvis det er et seriøst projekt, og en shop du regner med at skulle have i længere tid, så vil jeg kraftigt anbefale, at du køber en template - fx fra themeforest.com.
Når PrestaShop bliver opdateret, hvilket de gør et par gange om året, så er det sjældent at de gratis templates bliver opdateret, så du risikerer ikke at kunne opdatere til nyeste version af presta pga templaten. Det behøver ikke nødvendigvis at være et problem, men det er alt andet lige nemmere at finde nye moduler, når man nogenlunde følger med versioneringerne og det er også sikrest at følge opdateringerne, da der ofte er sikkerhedshuller som bliver lappet.
Derdover er det min erfaring, at de "professionelle" templates er langt nemmere at tilrette, pga bedre kodning, bedre dokumentation og bedre support.
På de gode af slagsen kan man oven i købet rette en del ting direkte via backoffice i Presta.
Men som udganspunkt kan du rette alt i alle templates, lige fra baggrund og farve på knapper, til kurvens udseende og modulernes funktioner. De 2 sidstnævnte kræver dog oftest at du kan noget php og javascript.
Hvis det er css'en du skal rette i (farver, baggrund, knapper, tekststørrelse etc.) så kan du finde det i din templates CSS mappe.