Er der nogen, der kan anbefale en revisor (ikke for dyr, naturligvis :-)) i eller omkring Århus, eller er der måske en af slagsen her på Amino? Jeg bor p.t. i udlandet, men flytter tilbage til Århus til november. Under mit ophold i udlandet har min ejerlejlighed, som jeg har beboet i 3 år, været udlejet. Lejemålet ophører med udgangen af november, og lejligheden har så været udlejet i 9 måneder. Jeg har i den forbindelse behov for bistand til at få lavet min selvangivelse for 2007, herunder en drøftelse af, hvordan det skattemæssigt er mest hensigtsmæssigt at ordne udlejningen (virksomhedsskatteordningen, eller?). Derudover har jeg behov for bistand i forbindelse med følgende scenarie: Jeg påtænker at købe en anden lejlighed i begyndelsen af 2008. Min nuværende lejlighed vil jeg beholde og leje ud. Jeg går ud fra, at det er mest hensigtsmæssigt i den forbindelse at anvende virksomhedsskatteordningen. Dette giver anledning til en del (væsentligst skattemæssige) spørgsmål, herunder følgende: Min nuværende lejlighed er belånt med ca. 2,4 mio., mens værdien er ca. 3,5 mio. Er der nogen skatteretlige problemer i at optage et lån på f.eks. 1 mio med pant i lejligheden og derefter anvende denne million til delvis finansiering af købet af lejlighed nr. 2? "Fidusen", såfremt det er en tilladelig fremgangsmåde, vil naturligvis være, at renteudgifterne på lånet indgår som udgift i virksomhedsskatteordningen med deraf følgende højere fradragsværdi (jeg betaler topskat). Vil der blive tale om afståelsesbeskatning, hvis jeg senere sælger lejlighed nr. 1, efter for eksempel 10 års udlejning? Så vidt jeg er orienteret, indebærer parcelhusreglen, at det er tilstrækkeligt, at lejligheden på et tidspunkt har tjent som bolig for mig, men ændrere det på noget, hvis virksomhedsskatteordningen efterfølgende har været anvendt forud for salget? Når og hvis jeg fraflytter lejlighed nr. 2, om for eksempel 3 år, er det min hensigt også at beholde den og leje den ud. Vil der kunne opstå negative skattemæssige komplikationer i den forbindelse ved senere salg af lejlighed nr. 1 og/eller lejlighed nr. 2? Kunne SKAT for eksempel få den idé at betragte forholdet som "næring", eller skal der mere end 2 lejligheder til, for at det sker, og forudsætter det, at lejlighederne er købt med udlejning og/eller videresalg for øje?
Sorry, det blev en længere smøre, men håber, der er en snedig revisor, der kunne tænke sig at hjælpe, eller måske en herinde, der kan anbefale en revisor.
Jacob |
Hvis du låner 1 mio i virksomhedsordningen og bruger den til at købe en ny lejlighed privat skal det beskattes som b-indkomst dvs. 60% + am-bidrag
Salg af lejlighed er skattefri når du selv har boet i den