Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revisor til hjælp med skat i.f.m. udlejning af lejlighed m.v. (gerne i eller nær Århus)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen, der kan anbefale en revisor (ikke for dyr, naturligvis :-)) i eller omkring Århus, eller er der måske en af slagsen her på Amino

Jeg bor p.t. i udlandet, men flytter tilbage til Århus til november.

Under mit ophold i udlandet har min ejerlejlighed, som jeg har beboet i 3 år, været udlejet. Lejemålet ophører med udgangen af november, og lejligheden har så været udlejet i 9 måneder. Jeg har i den forbindelse behov for bistand til at få lavet min selvangivelse for 2007, herunder en drøftelse af, hvordan det skattemæssigt er mest hensigtsmæssigt at ordne udlejningen (virksomhedsskatteordningen, eller?).

Derudover har jeg behov for bistand i forbindelse med følgende scenarie:

Jeg påtænker at købe en anden lejlighed i begyndelsen af 2008.

Min nuværende lejlighed vil jeg beholde og leje ud. Jeg går ud fra, at det er mest hensigtsmæssigt i den forbindelse at anvende virksomhedsskatteordningen.

Dette giver anledning til en del (væsentligst skattemæssige) spørgsmål, herunder følgende:

Min nuværende lejlighed er belånt med ca. 2,4 mio., mens værdien er ca. 3,5 mio. Er der nogen skatteretlige problemer i at optage et lån på f.eks. 1 mio med pant i lejligheden og derefter anvende denne million til delvis finansiering af købet af lejlighed nr. 2? "Fidusen", såfremt det er en tilladelig fremgangsmåde, vil naturligvis være, at renteudgifterne på lånet indgår som udgift i virksomhedsskatteordningen med deraf følgende højere fradragsværdi (jeg betaler topskat).

Vil der blive tale om afståelsesbeskatning, hvis jeg senere sælger lejlighed nr. 1, efter for eksempel 10 års udlejning? Så vidt jeg er orienteret, indebærer parcelhusreglen, at det er tilstrækkeligt, at lejligheden på et tidspunkt har tjent som bolig for mig, men ændrere det på noget, hvis virksomhedsskatteordningen efterfølgende har været anvendt forud for salget?

Når og hvis jeg fraflytter lejlighed nr. 2, om for eksempel 3 år, er det min hensigt også at beholde den og leje den ud. Vil der kunne opstå negative skattemæssige komplikationer i den forbindelse ved senere salg af lejlighed nr. 1 og/eller lejlighed nr. 2? Kunne SKAT for eksempel få den idé at betragte forholdet som "næring", eller skal der mere end 2 lejligheder til, for at det sker, og forudsætter det, at lejlighederne er købt med udlejning og/eller videresalg for øje?

Sorry, det blev en længere smøre, men håber, der er en snedig revisor, der kunne tænke sig at hjælpe, eller måske en herinde, der kan anbefale en revisor.

Jacob 

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 14:56

Hvis du låner 1 mio i virksomhedsordningen og bruger den til at købe en ny lejlighed privat skal det beskattes som b-indkomst dvs. 60% + am-bidrag

Salg af lejlighed er skattefri når du selv har boet i den

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Skrevet kl. 15:37

Er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener.

Er det, du tænker på, at hvis man "tager en million ud af virksomheden", bliver det beskattet? I så fald er jeg enig. Men planen er at optage lånet nu, altså inden "virksomheden" overhovedet er etableret.

Og ja, at salg af lejlighed, som man selv har beboet, som udgangspunkt kan sket skattefrit, kan vi ikke blive uenige om, men lur mig, om der ikke findes en enkelt undtagelse eller to (for eksempel tilfælde, hvor sælger anses som næringsdrivende med køb og salg af fast ejendom, typisk fordi sælger har ejet flere ejendomme indenfor en periode, og hvor Skat så får held til at forfægte det synspunkt, at erhvervelsen ikke alene skete i anlægsøjemed).

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 18:43

Det skal være rigtig mange lejligheder om året hvis du skal anses for næringsdrivende.

Ja, hvis man tager en million ud af virksomheden. Hvis det er inden er der ingen problemer.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:30

Din lejlighed kan sælges skattefrit i og med at du tidligere har beboet og det er tilstrækkeligt. Det er uden betydning at den senere har været udlejet, eller har indgået i virksomhedsordningen, så længe lejligheden fortsat fremtræder som og anvendes til beboelsesformål.

Jeg ville i stedet overveje at bruge kapitalafkastordningen som er særligt fordelagtig når vi taler ejendomsudlejning.  Her beregner du et afkast af aktiverne (ejendommen) som så fragår i din personlige indkomst og indgår i din kapitalindkomst. Det kan formentlig gøre det ud for renteudgifterne i ejendommen.     

Som det bliver sagt er du ikke i nærheden af noget der ligner næringsbeskatning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Skrevet kl. 11:00

Hej Bent,

Tak for svaret.

Jeg er opmærksom på kapitalafkastordningen, men eftersom både kontant anskaffelsessum og offentlig ejendomsvurdering er væsentligt lavere end lejlighedens værdi, vil det vel ikke være særlig fordelagtigt at anvende kapitalafkastordningen i forhold til, hvis jeg i stedet kunne lade renteudgifter på gæld på 3,5 mio. (=lejlighedens markedsværdi) indgå i virksomhedsskatteordningen?

Jeg har søgt, og søgt, og søgt, men kan simpelthen ikke finde et svar på, i hvilket omfang renteudgifter - som i den skitserede situation - kan indgå i virksomhedsskatteordningen (uden rentekorrektion).

Jacob

PS: Jeg er relativt ny her på Amino, men har med stor fornøjelse læst mange af dine indlæg, som altid er velfunderede. Hænger sikkert sammen med, at du ved, hvad du udtaler dig om, og - i modsætning til en del andre herinde - ikke udtaler dig om ting, du ikke ved noget om :-)

Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 11:21

Nu har du fået nogle rigtig gode svar, så måske er en revisor ikke nødvendig nu, men Bagner Revision kan i hvert fald anbefales.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)