Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Førtidspension og iværksætter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter 15 år med IT som arbejde og livsstil, er jeg grundet sygdom, endt på kontanthjælp.
Det er en på ingen måder en hæmmende sygdom, ud over gener i form af korte anfald, 1-3 gange dagligt.
Det har dog afholdt virksomheder i, at tilbyde mig ansættelse, tiltrods for mine kundskaber inden for IT.

I et forsøg på, at komme ud af kontanthjælpen, har jeg selv udviklet et par IT løsninger, på baggrund af efterspørgsel.
Ud over det, har jeg sikret mig et netværk, af virksomheder, som er interesseret i at tilbyde freelance timer.
Så der er et fornuftigt grundlag at starte ud på.

Grundet vilkårene for at modtage kontanthjælp, er jeg ikke længe i besiddelse, af nogen form for økonomisk midler.
Og som modtager af kontanthjælp, er der ingen steder at hente disse midler.

Men, i erkendelse af min situation og dennes fremtid, er det offentlige nået til den konklusion, at jeg skal på førtidspension.
Det er for mig, den eneste mulighed jeg pt. har, for at komme videre.
I følge regler om førtidspension, må jeg have en årlig bi-indtægt, på op til 60.400 kr. Herefter modregnes der i førtidspensionen.

Men som førtidspensionist, har jeg muligheden for, selv at skabe et indtægtgrundlag, uden at stille min økonomiske situation over styr.
Den arbejdsmodel jeg har i sinde, kan udførers i mit hjem, da jeg har alle faciliteterne til det her.
Jeg har allerede de nødvendige ressourcer, som gør det muligt, at kunne lancere mine IT løsninger. Så jeg er ikke hæmmet af, ikke at kunne skaffe økonomiske midler, til opstart.

Nu kommer 64 dollars spørgsmålet så.
Er der noget til hindring i, at jeg gøre det? Udover at omrette et CVR nummer!

/En fanget mand

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:27

Nej, det kan jeg ikke se, at der skulle være nogen hindring for at gøre.

Men hvorfor vente, til du har fået en pensionssag igennem? Det kan være en langsommelig proces. Når du allerede nu kan skaffe kunder, er en årlig indtægt på kr. 60.400 ved siden af FTP meget lidt. Hvis du er dygtig til IT, vil du ved at arbejde hjemmefra, nok let kunne tjene så meget, at du hverken har lyst til at få pension eller bistandshjælp ved siden af. Tal med din sagsbehandler om mulighederne, for ganske vist vil de modregne din bistandshjælp, men uden at kende satserne har jeg på fornemmelsen, at der heller ikke skal så mange kvalificerede, udfakturerbare timer til, for at du indhenter og overhaler satsen. Og så er du fri for at skulle spørge nogle om noget og kan slippe for at være "En fangen mand".

Held og lykke med det.

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 18:45

vladermir706:

Men, i erkendelse af min situation og dennes fremtid, er det offentlige nået til den konklusion, at jeg skal på førtidspension.
Det er for mig, den eneste mulighed jeg pt. har, for at komme videre.

Hej vlademir706
Har kommunen tilkendt dig førtidspension? - eller er det du mener, at sagsbehandleren har indstillet dig til førtidspension? - eller er der påbegyndt afklaring af arbejdsevnen?
En tilkendt førtidspension, er ikke et tilsagn om et livs langt forsørgelsesgrundlag. Det er rigtigt, at når man udover indtægtsgrænsen, så modregnes der i førtidspensionen. I den "gamle" pensionslov, havde kommunerne en indtægtsbestemt rettesnor for, hvornår en førtidspension skulle tages op til vurdering af eventuel frakendelse. Efter den gældende pensionslov, skal kommunerne i princippet altid vurdere om personen fortsat er berettiget eller eventuelt kan forsørge sig selv ved fx fleksjob. Det er jo selvfølgelig vanskeligt at vide præcis, hvornår kommunen tager en sag op, men indtægtsniveauet spiller afgjort en rolle. Hvis en indtægt udover førtidspensionen indikerer, at personen er i stand til at klare eksempelvis 12-15 timers arbejde om ugen, skal sagen tages op med henblik på en nærmere vurdering. Herunder eksempelvis arbejdsprøvning osv. Hvis det så viser sig, at personen kan arbejde, skal vedkommende, afhængig af arbejdsevnen, visiteres til fleksjob, revalideres eller stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet.

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 20:41

Hej Vladimir

Jeg må give Henrik ret, det er vigtigt, at du præcicerer om du allerede har fået tilkendt førtidspension, eller det bare har været på tale.

Når jeg læser din beskrivelse, undrer det mig, at du er i stand til at arbejde 15 timer og så kunne få tilkendt førtidspension. Det lyder mere som om, at der ville være mulighed for et fleksjob (hvis man kan finde et).

Hvis du ikke allerede har fået tilkendt førtidspensionen, må du forvente en længere periode, hvor der skal indhentes oplysninger og du skal formodentlig også arbejdsprøves, for, at det kan afgøres hvor meget "erhvervsevne" du har tilbage.

Venlig hilsen

skou

Tilmeldt 14. Jun 07
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 21:31

skou:

Hvis du ikke allerede har fået tilkendt førtidspensionen, må du forvente en længere periode, hvor der skal indhentes oplysninger og du skal formodentlig også arbejdsprøves, for, at det kan afgøres hvor meget "erhvervsevne" du har tilbage.

Erhvervsevnebegrebet eksisterer ikke i det offentlige mere. Erhvervsevnenbegrebet relaterede til diagnoser/sygdomme, hvorimod arbejdsevnebegrebet, som bruges i dag, netop fokuserer på, hvad personen kan på trods af diagnosen/sygdommen.

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 22:29

Jeg har ikke fået tilkendt førtidspensionen endnu. Sagsbehandleren skal "lige" have udarbejdet en indstilling.

Ang. arbejdsevne, så er det allerede afklaret, i forbindelse med tidligere forsøg på revalidering. Og alt lægelige dokumentation og udtalelser foreligger allerede, af nyere dato.

Desværre kan jeg ikke bare iværksætte mine planer om at være selvstændig.
For det første, er alle de smarte idéer, som giver øjeblikkelig økonomisk gevindst, allerede taget. Det er en tålmodig proces, som for mig vil tage mellem 5 og 12 måneder. Estimeret!
For det andet, vil jeg får et klap i måsen, når SKAT har opgjort 2007. Samtidig, vil jeg være i strid med reglerne for at modtage kontanthjælp, da jeg så vil have en anden indtægt.
Der er ikke nogen flex-kontanthjælp! Og det at jeg ville få en omsætning, betragts af det offentlige som indtægt, uanset om det hele går til driftomkostninger eller udbetaling af overskud.

Så jeg sidder lidt, som dråben i en vandhane og venter på mere vand, så jeg kan slippe og komme ud!

Tilmeldt 14. Jun 07
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 22:39

Hmm - hvis du er i stand til at arbejde som selvstændig i et vist omfang, så forstår jeg ikke, at du ikke bliver visiteret til fleksjob. Du kan godt have selvstændig virksomhed som fleksjob.
Men du havde jo indledningsvist et spørgsmål, så hvis jeg har forstået det rigtigt, så vil det jo betragtes som arbejde, hvis du lancerer dine IT løsninger. I hvilket omfang afgør din kommune.
I øvrigt bliver jeg lidt fagligt nysgerrig. At du er endt på kontanthjælp pga. et sygdomsforløb tyder på, at der har været tale om et langt sådan. Forhåbentlig har din sygedagpengeudbetaling været forlænget i det omfang de skulle?

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 23:31

Henrik R:

skou:

Erhvervsevnebegrebet eksisterer ikke i det offentlige mere. Erhvervsevnenbegrebet relaterede til diagnoser/sygdomme, hvorimod arbejdsevnebegrebet, som bruges i dag, netop fokuserer på, hvad personen kan på trods af diagnosen/sygdommen.

Du har fuldstændig ret, gammel vane Tongue Tied

Selvom det intet har med denne tråd at gøre, bliver jeg nødt til at spørge om jeg har mødt dig før Henrik? Pludselig mistanke opstod Hmm var du i Gundsø for godt et års tid siden?

/skou

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 09:49

Henrik R:

Hmm - hvis du er i stand til at arbejde som selvstændig i et vist omfang, så forstår jeg ikke, at du ikke bliver visiteret til fleksjob. Du kan godt have selvstændig virksomhed som fleksjob.
Men du havde jo indledningsvist et spørgsmål, så hvis jeg har forstået det rigtigt, så vil det jo betragtes som arbejde, hvis du lancerer dine IT løsninger. I hvilket omfang afgør din kommune.
I øvrigt bliver jeg lidt fagligt nysgerrig. At du er endt på kontanthjælp pga. et sygdomsforløb tyder på, at der har været tale om et langt sådan. Forhåbentlig har din sygedagpengeudbetaling været forlænget i det omfang de skulle?

I teorien, kunne jeg godt visiteres til flexjob. Men efter kommunens udtalelser, må jeg ikke være selvstændig og i flexjob.
Det er noget med, at et flexjob betragtes som en forlængelse af kontanthjælpen og jeg må dermed bla. ikke eje noget af værdi.
Så fra kommunens synspunkt, er der kun førtidspension, hvis jeg ikke skal på kant med reglerne.

Og det er netop fortolkning, der i første omgang har sendt mig på kontanthjælp. A-kassen tolkede nogle regler på en måde, min part på en anden og ankestyrelsen gav dem medhold. Efter 8 måneder.

Men ja, det har været et langt sygdoms forløb. Fik for mange år siden epilepsi, efter en ulykke. Havde ikke haft nogen problemer med det, indtil får 3 år siden. Der begyndt jeg at få anfald og i da har jeg 8-12 anfald i døgnet og et utal af optræk.
Det er uvist hvorfor, men det er ofte provokeret af transport i bus eller tog eller længere gang (gå).

Så ja, jeg sidder temmelig skidt i det! Men jeg kæmper for at komme ud.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)