Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra fast timeløn til freelance.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer :) 

Jeg har fast arbejde hvor jeg har en personlig indkomst på ca 640.000,- kr om året. 
Mine kollegaer og jeg snakket om om der var nogle fordel skattemæssig hvis man oprettet et Aps og sender en faktura til arbejdspladsen vær måned. 

Ser frem til at høre fra jer. 

Med venlig hilsen

Jannick  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet vil det formentlig ikke være lovligt når det er samme arbejde som jo tydeligt vis har været lønmodtagerjob. Læs her for at forstå, at man ikke selv vælger frit om man fakturerer sit job eller man er lønmodtager. Læs også gerne alle underlinks der ligger i det - SELVSTÆNDIG ELLER LØNMODTAGER 

Lønmodtager er defineret som du ser, og man må ikke bare overgå fra kildeskat til at fakturere og tage alle mulige fradrag uden om ligningsmæssige fradrag

Jeres arbejdsgiver vil også i høj grad skulle løbe en klar risiko hvis skat mener i omgår kildeskat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Aug 10
Indlæg ialt: 53
Fra  DAGOFA.COM Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det kan i ikke - det er jo sådan, at skat kan vurdere, at da I kun har en primær arbejdsgiver, så er det reelt set et ansættelsesforhold og så kan I risikere ballade på den baggrund.

Med venlig hilsen

Gitte Thorup

Fra Odense
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar :) 

Lad os så sige at jeg har forskellige kunder er der så nogle fordel ?

Med venlig hilsen

Jannick 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja som du ser i linket er det ET af kriterierne så det kunne det, men det vil ikke være nok bare det at arbejde flere steder, det kan man sagtens som lønmodtager, du skal leve op til kriterierne generelt, herunder ha hele risikoen ved at drive det som virksomhed. Har du ikke anden risiko, end at du får dine faste 55.000 kr per måned så er det lige meget om det er fra to steder - du skal leve op til alle/flertal af de kriterier du kan læse

Du kan også tænke alm. - Vi har kildeskat = skat ved kilden = ved arbejdet, og hvis nu alle i stedet for at få løn, fakturerede og købte ind med momsfradrag og glemte alt om bundfradrag ligningsmæssigt osv - så ville det jo knække en del steder. 

Du kan jo evt tale med en revisor og høre om en sådan vil bakke dig op overfor skat hvis skat skulle stille spørgsmål

Tænk også på, at betalingen så skal omfatte manglende funktionærbeskyttelse - atp - lønmodtagernes garantifond - evt a-kasse problematik og den risiko din arbejdsgiver vil kunne løbe hvis skat mener han omgår det at du er lønmodtager. Det var langt bedre hvis du ikke var ansat der allerede. Jeg tror det punkt vil være ødelæggende. Har du checket, at din arbejdsgiver er indstillet på det - så kan du jo også overveje at tale direkte med skat?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannick Skytte:
Mine kollegaer og jeg snakket om om der var nogle fordel skattemæssig hvis man oprettet et Aps og sender en faktura til arbejdspladsen vær måned. 

Når Jannick nu tænker på at starte et APS, så denne diskution vel gået af sporet.

Jeg har dog svært ved at se de skattemæssige fordele, men mindre der tænkes på at opspare overskud.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:
Når Jannick nu tænker på at starte et APS, så denne diskution vel gået af sporet.
Det kan du godt ha noget ret i- hvis det er i selskabsform, men uden at ville være sikker, så ville jeg være nervøs, også som arbejdsgiver, hvis vi bare taler om at ændre lønmodtager til at fakturere gennem selskab for derved at slippe bundfradrag i ligningsmæssige fradrag og kunne købe en god del ting uden moms - men igen - nej sikker er jeg ikke der.

Jeg ville også tro, at for at stifte og drive selskab, skulle der stadigt ligge et  et forhold som er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter

Bent zimmermann fra skattekonsulenterne ApS har før svaret i samme sag på Amino:

Der stilles særlige krav til at du kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende og derved også er berettiget til at sætte dig slev på selv på aktier via dit eget selskab. Her taler vi om faktorer som økonomisk risiko (udover risikoen ved om man får sin løn), forhold til kunder, arbejdstilrettelæggelse mv. Det er vanskeligt hvis man kun har en hvervgiver men det er endnu vanskeligere hvis der er tale om en hvervgiver som du tidligere har været ansat hos.

og samme tråd

Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivend er det "deeb shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om

Her generelt kunne en Henrik Koudal ha viden også .

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Aug 10
Indlæg ialt: 53
Fra  DAGOFA.COM Skrevet kl. 06:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg kan godt se, at det lyder attraktivt, at kunne trække alt muligt fra, men tænk så på, at du ikke har de samme goder (sikkerhed osv.), jeg tror det bliver en minimal besparelse og SKAT vil vogte dig. Som chef ville jeg også tænke, at du nok i virkeligheden er på vej ud af firmaet...

mvh. Gitte

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)