Hej Søren Indledningsvis gider jeg ikke dine udfald, men jeg svarer gerne på spørgsmål, når jeg har tiden til dette. Som godkendt revisor skal man iagttage hvidvasklovens bestemmelser, hvor det relativt enkelt i forbindelse med legitimationsoplysninger kan konstateres, at der i dette tilfælde er tale om en såkaldt lejlighedskunde (ikke et etableret kundeforhold). D.v.s. kunden skal legitimere sig med kopi af pas/kørekort og sygesikringskort, således kunden kan identificeres. Dette gælder iøvrigt såvel stiftere som andre ledelsesmedlemmer i selskabet. Herudover er det også påkrævet, at der er sikkerhed for, at det er de tegningsberettigede, som også underskriver for selskabet, hvilket reelt kun kan ske ved med "egne øjne" (evt. bekræftelse fra anden godkendt revisor) ved underskrivelsen af dokumenterne. M.h.t. dokumentationen i form af et bankkontoudtog, så kan en opringning til banken ikke helt gøre det, idet revisors dokumentation efterfølgende kræver en underskreven bekræftelse fra banken. Du har ret så langt, at det i det af dig beskrevne scenarie, vil være dig, der står som anmelder af selskabet, men det er eks. den godkendte revisor, som skal bekræfte kapitalen, hvilket i tilfælde af at kapitalen ikke er til stede på stiftelsestidspunktet bevirker, at det er den godkendende revisor, som hæfter overfor selskabet for indbetalingen af kapitalen. Det findes der faktisk flere domme på, hvor revisor er blevet dømt til at indbetale den manglende kapital til selskabet. Jeg håber dette, om ikke andet, så giver dig et svar Tonny |
Søren:Og ja det har jeg jo så.. Man kan kalde den "lånt" eller man kan have et samarbejde med indehaveren af adgangen til erhvervsstyrelsen/Virk.dk. Men jeg går da stærkt ud fra at Den statsautoriserede med adgang ikke bare låner sin adgang ud uden aft have en formodning om at samarbejdspartneren lever op til sit ansvar.
Det er jo ikke meget anderledes end at have ansatte i et revisionsfirma og de benytter denne kode.
Der er meget stor forskel på, at man giver sine medarbejdere fuldmagt eller lignende, og på den anden side låne/sælge sine kvalifikationsberettigede adgange.
Så der er faktisk "en verden" til forskel...
Tonny