Jeg mener ikke jeg fremturer noget som helst. Jeg beder dig bare om at Forholde dig til mine 2 spørgsmål ?
Øh, og er det ikke det han gør ? Altså modtager et kontoudtog fra banken og hvis han vil være helt sikker, verificerer dokumentet ved f.eks. at ringe til banken. Kan vi så ikke sige at han har udført det han skal med høj sikkerhed ? altså bekræftet at kapitalen er til stede. At han så er så flink at gøre det til en "symbolsk" betaling iforhold til hvad man ellers betaler for revision er jo bare fantastisk kundeservice. Jeg bliver jo så nødt til at spørge dig om hvor omfattende din kontrol ville være, såfremt du bliver bedt om at bekræftige selsskabskapitalen tilstedeværelse ? en kunde stifter og udarbejder alle dokumenter selv og anmelder disse til virk.dk. med electronisk legitimation. Nu ligger alle stiftelses dokumenter på virk.dk. Du modtager et kontoudtog fra banken. Hvad gør du ? ringer til banken ? Det bekræftiges at pengene står på selskabets konto. Hvad vil du mere gøre ? |
For at få et korrekt svar har jeg stillet spørgsmålet til erhvervsstyrelsen via startvækst.dk. Jeg gengiver mit spørgsmål og svaret her:
Bekræftigelse af kapital ved selskabsstiftelse.
(18.02.2014 15:41) I forbindelse med selskabsstiftelse (XXX aps) udarbejder jeg selv alle dokumenter og anmelder selskabsstiftelsen på Virk.dk.
Jeg indbetaler kapitalen på selskabets nye konto i banken, kontohaver er "XXX Aps under stiftelse".
Banken siger de ikke kan bekræftige overfor Virk.dk
Kan jeg lade min revisor bekraftige kapitalen ved at han modtager kontoudtog fra banken og eventuelt verificerer ægtheden ved at ringe til banken.
Har han behov for yderligere kontrol. f.eks af min identitet ? denne er jo godkendt af både bank (under oprettelse af konto)og Virk.dk (ved anmeldelsen elektronisk) ?
Inge Frederiksen (19.02.2014 15:36)
Hej
Sker stiftelsen elektornisk via Erhvervsstyrelsens selvregistreringssystem kan en advokat eller registreret/statsautoriseret revisor med sin digitale signatur skrive under på, at pengene er indsat på en konto i selskabets navn i den pågældende bank.
Du må aftale med advokat/revisor hvilken dokumentation han evt. skal bruge.
Med venlig hilsen
Erhvervsstyrelsen
Denne e-mail kan ikke besvares."
Der er således efter hvad jeg kan se INTET i vejen med den fremgangsmåde som jeg har beskrevet og INTET belæg for at pengene skal over en klientkonto (som Cookie bl.a. fastholder).
Og så synes jeg da at det er påfaldende at du, Tonny (som revisor) ikke svarer på mit simple spørgsmål om hvad du ville gøre yderligere (ud over kontoudtog og en opringning til banken) for at bekræfte kapitalens indestående på en bankkonto tilhørende selskabet.
Om selskabstifter så hæver pengene privat dagen efter kan jo aldrig blive bank, revisor eller advokats ansvar.
Havde mine egen bank bekræftiget kapitalens tilstedeværelse havde jeg slet ikke haft brug for revisor eller advokat for at stifte et selskab.