Hej folkens Hvis man ejer en enkeltmandsvirksomhed, og fx. det 1. år har flere udgifter end indtægter (her tænker jeg udelukkende fradragsberretigede omkostninger såsom hjemmeside, diverse reklame , markedsføring osv.) Det er en konsulentvirksomhed, så der er ikke bundet det helt store i det. Men lad os sige man det første år har omkostninger for 50.000 og indtægter for 10.000kr, kan jeg så "få" 40.000 i skattefradrag på min 2. indkomst som lønmodtager ved siden af? Altså for at skære det ud i pap - må jeg tjene 40.000kr mere inden jeg skal betale skat af dem, eller hvad sker der med fradraget hvis man ikke har nogen indtægt til at trække det fra i, i virksomheden? |
Hej "lowdog",
Ja, du må gerne tage fradrag for dit underskud i virksomhed.
Men... Der er visse forbehold. For at få fradrag for underskuddet skal din virksomhed være erhvervsmæssig og ikke hobby. Og den sondring er lidt af en gråzone i praksis. En erhvervsmæssig virksomhed skal have til formål at opnå et økonomisk overskud, og sker for egen risiko og regning. Desuden skal den drives med den "fornødne intensitet og seriøsitet".
Kan du stå foran spejlet og kalde din virksomhed for erhvervsmæssig mens du "ser dig selv i øjnene", så gå efter fradrag for underskuddet. Det værste der kan ske, er at skat henvender sig og beder om en forklaring og efterfølgende underkender det.
KH. Lars