Jeg har skudt nogle private penge i min egen virksomhed på mellemregning. Disse penge er vel egentlig nogle som virksomheden så skylder mig, right?
Hvis virksomheden nu skal betale dette beløb retur til mig, hvordan gør jeg så dette? Er det blot at føre dem tilbage og lave en postering modsat på mellemregning med negativt beløb eller hvordan?
Tak for svaret. Det kunne godt ske at der var nogle specielle regler ved tilbageførsel af indskuddet, som var anderledes, end da man tilførte virksomheden kapital :)
Du skal dog lige være opmærksom på, at der nogle formalier, som skal være opfyldt, hvis du har kørt efter virksomhedsordningen.
Hej Stig
Bare af nysgerrighed. Hvilke formalia er det du tænker på netop i denne forbindelse? Her er jo ikke tale om, at ejeren hæver penge ud til privatforbrug (skatteteknisk set), men han tilbagebetaler et indskud/lån - som han bare selv har ydet fra starten.
Hvis han lader pengene stå, er de jo heller ikke en del af virksomhedens overskud.
eksempelvis så skal regnskabskravene være opfyldt og der skal være udarbejdet en hæverækkefølge. Hvis dette ikke er overholdt, så betragtes det som udtrædelse af virksomhedsordningen og hele overskuddet skal beskattes personligt.
Jeg tror dog ikke at trådstarter har brugt virksomhedsordningen og har derfor ikke disse udfordringer.
Mvh
Stig
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
eksempelvis så skal regnskabskravene være opfyldt og der skal være udarbejdet en hæverækkefølge. Hvis dette ikke er overholdt, så betragtes det som udtrædelse af virksomhedsordningen og hele overskuddet skal beskattes personligt.
Jeg tror dog ikke at trådstarter har brugt virksomhedsordningen og har derfor ikke disse udfordringer.
Mvh
Stig
Vel ikke helt korrekt, idet mellemregning netop korrigeres i.f.m. opgørelserne i Virksomhedsskatteordningen.
Hævning af mellemregning har intet med hæverækkefølgen at gøre...