Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelses aftale i ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Greve
Tilmeldt 21. Aug 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står overfor en overdragelse af anparter i et ApS.

Har benyttet mig af den rigtig gode skabelon man kan finde her på Amino.dk.

Mit spørgsmål lyder på, hvad jeg skriver ved kursen, når 26.000 anparter bliver solgt til 1 kr.

Dvs, sælger overdrager nom. kr. 26.000kr til kurs 0.000038?

Tak på forhånd

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58

ja men er det virkeligt 26.000 stk anparter? Hvis det er ja så 26.000 stk anparter til kurs som du angav men jo faktisk flere decimaler

Så skal du jo også har regnet dit tab ud - kunne være 80.000 kr - 1 kr = tabt 79.000 kr i aktieindkomst hvis alt var helt simpelt, men dette forudsætter jo, at det er den indre værdi ved et sjovt tilfælde skulle være 1 krone, for ellers kan der jo være en goodwill indtægt (hvis nu den var minus 100.000) og omvendt ville det jo også ha konsekvens hvis indre værdi var + 1.000.000 kr og du solgte alt for 1 krone, så du bør jo se på om den pris er den korrekt også skattemæssigt vil jeg mene

endeligt skal I jo være opmærksomme på at med mindre køber indtræder 100% i al risiko/gæld og kører totalt uændret videre, så kan et evt underskud ikke bruges skattemæssigt for den nye køber

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:00

Man regner ligesom ved valutaomregning, med hvad man får for 100 stk. Så kurs 100 svarer til at man får 26.000 kr, for 26.000 anparter. Derfor bliver det kurs 0,0038 i stedet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09

Nyttig viden, det vidste jeg ikke, at man altid regner per 100 stk uanset hvor mange der er så kursen per stk altid skal ganges med 100 når den vises. Det gælder vel ikke normalt - aktiekurser vises vel ikke som standard i 100 - men her skal man altså altid angive kursen som per 100 andele også selv hvis der kun var 1 andel i anpartsselskabet og den solgtes til 1 kr - så skulle kursen være 100 for at tydeliggøre spørgsmålet

Fra Greve
Tilmeldt 21. Aug 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:00

Hvis vores selskabskapital udgører nominelt 100.000kr, og deraf har vi 100.000 anparter til rådighed. Den ene part af selskabet er desværre inaktiv, og ønsker at overdrage sine anparter i selskabet til 1 kr. for at lette arbejdet, hvorfor jeg anser den rette løsning at være at sælge hans 26.000 anparter til kurs 0.0038 (efter at have læst hansiboy' indlæg).

Er det korrekt antaget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09

ja forudsat det er korrekt at kursen altid angives per 100 som jeg finder lidt mystisk, men jeg ved det ikke. Ja det kan være en løsning men i princip kan aktierne jo ha en anden indre værdi og så er der jo tale om en gave fra sælger til dig ved at sælge for 1 krone hvis det ex er 40.000 kr værd i indre værdi, det er derfor jeg lige ville ha hørt en revisor eller kyndig som kendte regnskab, om det udløser skattekonsekvens ud over naturligvis tab på aktier for sælger

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39

Uden at gøre mig større tanker om problemstillingen tvivler jeg på at skattemyndighederne vil anfægte kursen, da salget sker mellem uafhængige parter.

Den lave kurs giver godt nok et tab for sælger men samtidig nedsættes den gennemsnitlige anskaffelsespris for køber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26

Det lyder helt korrekt Henrik tak. Angives kurs altid per 100 aktier i aktiebogen?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)