Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

etablering af amerikansk boutique konsulentfirma i Danmark

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er lige flyttet tilbage til Danmark efter ni år i USA. For et år siden var jeg med til at etablere et dansk-amerikansk boutique konsulentfirma i USA som beskæftiger sig med at rådgive europæiske firmaer om en række forhold på det amerikanske marked, og planen er nu at etablere en dansk afdeling. Vi har medarbejdere i USA og en række eksisterende kunder som jeg vil fortsætte samarbejdet med, og vi vil desuden bruge vores kommende danske kontor til at udvidde kundekredsen.

Min umiddelbare plan er at etablere et enkeltmandsfirma, men jeg har en række spørgsmål i den forbindelse, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:

1: Har det nogen betydning for virksomhedsetablering om det stiftes som et officielt datterselskab af et udenlandsk firma, eller er det tilstrækkeligt at etablere et enkeltmandsfirma i Danmark og bare fortsætte det daglige samarbejde med mine kollegaer i USA som et satellitkontor?

2: Vores umiddelbare behov i Danmark er på dette tidspunkt blot at kunne indgå kontrakter, registrere og indbetale moms, udbetale løn og trække kildeskat til en enkelt medarbejder (mig) i Danmark. Visse af kontrakterne vil stadig være indgået i USA, men jeg vil udelukkende være aflønnet og skattepligtig i Danmark.

3: Er det tilrådeligt at bruge same virksomhedsnavn som i USA, eller bør jeg lave en geografisk indikator med “[Firmanavn] Denmark” for enden, for at indikere en forskel mellem den amerikanske og danske afdeling?

4: Idet jeg endnu ikke ved hvor mange år jeg kommer til at bo i Danmark i denne omgang har jeg tænkt mig at bo i en lejelejlighed, og jeg har det fint med at arbejde fra et hjemmekontor som udgangspunkt. Er det er lovligt at registrere et P-nummer fra en adresse man ikke ejer? Hvis dette er problematisk, vil det være tilrådeligt at bruge en postboks adresse som P-nummer, eller er jeg tvunget til at købe mig ind på et kontor-hotel eller lignende?

5: Hvis vores amerikanske selskab overfører penge til det danske selskab som derefter udbetales som løn, skal der så både betales indkomstskat og moms i Danmark? Er det lettere bare at udbetale min løn i USA (til min amerikanske bankkonto) og derefter svare skat i Danmark?

6: Hvad afgør hvornår man vælger at fakturere en kontrakt/indtægt i Danmark vs. i USA?

På forhånd tak for hjælp og forslag,

Jesper

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)