Ofte er der tråde omkring en lille erhvervsdrivende, der bliver snydt så vandet driver af en kunde, eller leverandør, og beder om vejledning til at håndtere situationen. Og der er næsten garanti for et størstedelen af svarene handler om at vende den anden kind til, glemme det, fokusere på de andre kunder etc. Det er jo isoleret set rigtig nok, men det er meget ødelæggende for den generelle virksomheds- og aftalekultur. Hvad er det for et signal vi får sendt til brådne kar, hvis vi bare ser gennem fingre med det fordi det er lettest? Det er et signal til dem om at det er OK, og de vil helt sikkert både fortsætte med det, OG udbrede budskabet om at "de små" kan man bare behandle som man lyster. Egentlig synes jeg at "vende den anden kind til" ideen, er meget egoistisk. Ja, det er den nemmeste udvej for den enkelte i situationen, men det ødelægger meget hvis det griber om sig. Lige som i så mange andre forhold er der noget der i orden, og noget der ikke er, så jeg vil gerne opfordre til at vi sætter hådt mod hårdt når noget ikke er i orden. Og langt de fleste ved jo godt hvad der er ok og hvad der ikke er. Håber dette lille indspark kan give lidt stof til eftertanke, eller debat, nu kom jeg af med det i hvertfald :-) P.S. Ja, der er ofte også en anden side af en historie, men det er ikke det som argumenterne med at vende den anden kind til forholder sig til, men udelukkende det at lade "svindleren" i fred og selv komme videre. |
Jeg er meget enig Jesper.
Man skal som erhvervsdrivende sørger for at alle aftale på plads. Betaler en kunde ikke, så får de en venlig påmindelse. Betaler de stadig ikke, så får de rykker og sagen bliver sendt til inkasso, og det er fuldstændig lige gyldigt om beløber er på kr 1.000,00 eller kr 100.000,00