Jeg har netop købt det nye danske blad, GoBeauty.
Iflg. bladet selv, er det et nyt, dansk magasin om skønhed og markedsføres på forsiden med teksten
"SKANDINAVIENS MEST UNIKKE MAGASIN MED ALT OM SKØNHED OG KOSMETISKE OPERATIONER".
Nu har jeg bladret det lidt igennem og er virkelig i tvivl om, om det er et "ægte" blad eller om det er skjult reklame.
I
kender sikkert godt de der reklamemagasiner man kan få, såsom Vi Med Hus Og Have og lign? De er som sådan ren reklame for den pågældende - og
det har jeg intet imod - hvor man så pakker det ind i "credibility
stof", som er et par artikler om noget andet end lige selve den, den
skal have reklamen. Så ser det hele lidt mere lødigt ud og er andet end
blot et reklamekatalog.
Det er nøjagtig den fornemmelse jeg sidder med
efter læsning af GoBeauty - det virker unægteig som et reklameblad for
nogle plastikkirurger - og hvorfor tænker jeg det?
Jo, fordi:
1.
Der er nærmest udelukkende positiv omtale af forskellige
plastiskoperationer - det er ellers et område hvor journalister nok
skal sørge for at dække "fordele og bagdele" .....
2. Der er
næsten kun reklamer fra ukendte firmaer - ingen af de store, kendte
brands med skønhedsprodukter, reklamerer i bladet og det tyder på at de
er blevet fravalgt at "de store" som ellers reklamerer "alle" steder
3. Deres website (www.gobeauty.dk)
er vel det tætteste man kommer på noget, der ikke eksisterer - alle
andre blade har rigtig meget på nettet. Det er placeret på en webhotel
hos discount-webhoteludbyderen B-one til formentlig 5-10 kr. om
måneden, hvilket er nærmest utænkeligt for et professionelt medie.
4.
Bladets layout virker meget om de reklamer, I sikkert kender fra eks.
blade, hvor helsekostfirmaer indsætter "faglige artikler" (mærket med
"annonce") som skal virke som rigtige artikler, men rent faktisk er
200% subjektiv reklame for det pågældende produkt - typisk flankeret
med navne og fotos på "Dr. Phil Jameson, NWY fra Oaklahome
University"......som man muligvis aldrig kan finde, hvis man
efterspurgte ham
5. Man finder intet om bladet på eks. Google, hvilket er virkelig mærkeligt
6. Man finder intet hos Erhvervs- & Selskabsstyrelsen om bladet, hvilket er endnu mærkeligere
7.
"Journalisterne", som bladet selv "kun" kalder for skribenter, er bla.
Iben Sabine Kongsrud og Petruskja Jeiner, som iflg. en hurtig søgning
på Google har skrevet enormt mange reklame/pressemeddelelser for
produkter inden for eks. plastikkirugi. Det er vist det man mere kalder
for PR og SPIN end journalistik - i hvert fald hvis man ønsker at være
Skandinaviens mest unikke.....?
8. Når man slår deres telefonnummer op på Krak, får man at vide at nummeret er ejet af FALCK HEALTH CARE A/S
9.
Chefredaktøren (altså ham, med det redaktionelle ansvar) er Finn Darmer
Christensen - som til dagligt arbejder med Arbejdsmiljøkurser. Det kan
dog være han virkelig har sat sig ind i babser og lign., således at han
kan sidde med det redaktionelle ansvar for et produktområde, der ikke
helt er sammenligneligt med arbejdsmiljø?
Har I læst bladet? Og i så fald..........hvad siger I til ovenstående - er jeg helt galt på den?
Min
holdning er, at de må lave alle de reklameblade, de vil, men det skal
fremgå på rimelig lødig vis, hvilket produkt man sidder med i hænderne
- og egentlig er jeg træt af, hvis jeg har givet 25 kr. for noget, der
mest af alt ligner et lunkent reklamekatalog for Dansk
Plastikpattemontør Fornening